11

ARTIST’S IMPRESSION VAN DE SALON OP DE R4. VAAN-PARTNERS NIENKE VAN ‘T KLOOSTER EN IGOR KLUIN. troles, terwijl andere juist heel ambachtelijk werken, meer op gevoel. Voor beide valt overigens iets te zeggen; het is geen waardeoordeel van mij.” Zelf zit hij, evenals zijn bedrijf, nog middenin een leercurve, die zo nu en dan steil is. “We leren veel van ons project en kijken hoe we de productie zo efficiënt mogelijk kunnen maken. Hoe maken we van de R4 een seriematig product, terwijl er ook ruimte voor klantwensen moet zijn? Bouwen in aluminium is ambachtelijker dan produceren uit een mal en daarom moeten we zorgen voor een optimaal productieproces.” Het casco van de Vaan R4 ging in mei te water en werd naar een tijdelijke afbouwlocatie gevaren. Kluin is bezig een eigen productiehal in Hellevoetsluis te realiseren. De R4 komt later dit jaar onder zeil. DRIE BOUWSTADIA Intussen heeft Vaan Yachts ook een groter model aangekondigd, de Vaan R5. Het is na het kantelen van de R4 op stapel gezet en tegelijkertijd is de engineeringsfase van de R6 gestart. Zo heeft Vaan Yachts drie bouwstadia bereikt. “Het was van meet af aan ons plan om grotere modellen te bouwen”, aldus Kluin, “de R4 is rond de 40 voet, de R5 rond de 50 en dan komt er de R6 van 60 voet.” De R4 wordt eerst als demo-schip ingezet en de R5 wordt in opdracht van een koper gebouwd. Dat model is langer (49 voet) en ook iets breder dan de R4, met daardoor meer leefruimte aan boord. In een ‘live aboard’ variant wordt een groter deel van de kuip afgesloten, wat nog meer binnenruimte oplevert. Beide modellen zijn uitermate geschikt voor zeereizen, zoals een rondje Atlantic. De R6 zal een ander marktsegment bedienen; meer dat van exclusieve reizen, permanente bewoning of charter. De financiering van het Vaan-project verschilt volgens Kluin niet veel van andere ontwikkelingen. “Het is een kwestie van de juiste financiering vinden voor elke fase. We zijn nu van de kant en zijn aan het bouwen en verkopen; daar komt weer een volgende financieringsbehoefte bij kijken. De bouw van jachten is kapitaalintensief, maar het geld zit wel in een tastbaar product en dat krijg je terug bij verkoop.” SCHAARSTE ALUMINIUM Er heerst momenteel schaarste in grondstoffen, zo ook aluminium. Dankzij goede afspraken met leverancier Hydro is er voor de bouw van de R5 voldoende materiaal beschikbaar. De aanvoerstroom van gerecycled aluminium is wel complexer dan die van nieuw aluminium. Het is immers afhankelijk van wat er door sloop of vervanging beschikbaar komt. Naar verwachting zal de grondstoffenmarkt zich in de loop van het jaar meer normaliseren. Via de site hebben zich de nodige belangstellenden voor de Vaan catamarans gemeld. Handig detail: er stond een reserveringsknop op de site. Kluin heeft de ambitie om reeksen te bouwen, alleen weet hij nog geen aantallen. “Als de R4 eenmaal op het water is, zal het voor ons een belangrijke ‘peilstok’ zijn aan de hand waarvan we volumes kunnen gaan inschatten.” www.vaanyachts.nl TEKST LAURENS VAN ZIJP DE R4 EIND MEI, GEARRIVEERD OP DE AFBOUWLOCATIE. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication