13

De ‘Baruna of 1938’ werd getekend door Olin Stephens van het befaamde Amerikaanse ontwerpbureau Sparkman & Stephens. Het yawl getuigde houten zeiljacht vergaarde roem door de Bermuda Race te winnen in zowel 1938 als 1948. Sinds enkele jaren is het schip in bezit van een miljardair die tot restauratie besloot. Bij de Duitse werf Robbe & Berking werd de romp onder handen genomen. De spanten werden een voor een vervangen, om de rompvorm te bewaren, door gelamineerde eiken spanten. Daarna werd de huid vervangen; 2 cm mahonie aan de buitenkant en 2 cm yellow cedar aan de binnenkant, voor gewichtsbesparing. Het ontwerpbureau Hoek Design in Edam was ingeschakeld voor naval architecture, prestatie-optimalisering, structural engineering en ontwerpwerk aan in- en exterieur. VEEL MEER WERK “Wij kregen in eerste instantie een offerteaanvraag voor exterieur en interieur”, vertelt VMG-directeur/eigenaar Tim van Daal. “Al snel werd duidelijk dat prefab voor dit schip niet kan; niks is recht en symmetrisch op zo’n klassieker en alles sluit direct aan op de constructie, dus er is geen speelruimte”. Blijkbaar maakte VMG Yachtbuilders een goede indruk op de eigenaar, want die besloot de ‘Baruna of 1938’ over te brengen naar Enkhuizen om daar de verdere restauratie uit te laten voeren samen met andere partijen als Jongkind Scheepsinstallatietechniek, Schooneman Jachtschilders en Brasker Masten. “We kregen dus veel meer werk te doen dan alleen het interieur”, vervolgt Van Daal, “waarbij de eigenaar de originele staat zoveel mogelijk wil bewaren; het gaat om legacy. Dat is een complicerende factor. Komt bij dat het jacht aan klassenregels moet voldoen. Nieuwbouw is gemakkelijker.” NIET TE CALCULEREN Een vraag die opkomt is: hoe calculeer je zo’n project? Van Daal: “Het interieur konden we nog wel calculeren, maar de rest van het werk niet. Dat is op regie aangenomen. Je kunt dit restauratiewerk niet calculeren, omdat je niet weet wat je tegenkomt. Bovendien wordt veel van de boot ‘on the fly’, dus tijdens de werkzaamheden bepaald. We hebben veel meer werk gedaan dan aanvankelijk gedacht. Het DE RESTAURATIE VAN DEZE S&S-KLASSIEKER IS EEN ARBEIDSINTENSIEF PROJECT.Foto’s Kees Stuyp/VMG VOOR DE TECHNISCHE RUIMTE WERD EEN MODEL OP WARE GROOTTE GEMAAKT, OM VOORAF TE BEPALEN OF ALLE TECHNIEK ZOU PASSEN. exterieur timmerwerk kwam erbij, en ook metaalwerk. Met de eigenaar zijn goede afspraken gemaakt over de betalingen. De schipper van de ‘Baruna of 1938’, de Australiër Tony Morse, heeft een eigen kantoor hier op de werf en heeft inzage in de projectadministratie. Alles is transparant, dat geeft vertrouwen. We factureren periodiek en in dat opzicht verschilt het niet van andere projecten. Met dien verstande dat dit restauratieproject zo omvangrijk is, dat we goed naar onze cashflowprognose moeten blijven kijken.” DE BESTE MATERIALEN De inkoop van bouwmateriaal – lees: hout – is geen probleem geweest. Van Daal: “We hadden natuurlijk al goede contacten met leveranciers en we hebben het benodigde hout tijdig kunnen inslaan. Wat daarbij heeft geholpen: geld speelt geen rol. Niet dat we geld over de balk kunnen smijten; we moeten alles verantwoorden, maar het uitgangspunt van de eigenaar is dat hij het beste van het beste wil hebben. Hij wil de beste oplossingen, de beste materialen en bespaart daar niet op. Dat maakt het makkelijk om keuzes te maken, maar het blijft tegelijk nog altijd moeilijk om het op het hoogste niveau uit te voeren natuurlijk.” JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication