17

DE SCHEEPSNAAM IS AANGEBRACHT OP HET BESLAG. DETAIL VAN DE VERFIJNDE HOUTBOUW. potdeksel op de verschansing zit. Je kunt dus een afwijking niet verbloemen met kit. Ook dit laat de zeer hoge mate van afwerking zien. Ik ken geen boot van deze afmetingen waar het kwaliteitsniveau zo hoog ligt.” De ‘Baruna of 1938’ ging daags voor Hemelvaart naar de schilder en keerde daarna terug bij VMG voor verdere afwerking. Dat neemt nog de nodige tijd in beslag, en dan moet de yawl nog worden getuigd. De rondhouten worden door Brasker Masts in Enkhuizen gebouwd, aan de hand van sterkte- en buigingsberekeningen die door een gespecialiseerd team in Amerika zijn gemaakt. VMG Yachtbuilders breidt uit Met de restauratie van de klassieke S&S-73 ‘Baruna of 1938’ laat VMG Yachtbuilders in Enkhuizen zien tot welke hoog kwaliteitsniveau de werf in staat is. Het project is meer dan een visitekaartje, het is zeg maar gerust een uithangbord. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de ambities voor de toekomst groot zijn. “Ons ultieme doel is ooit een J-Class jacht bouwen”, stelt werf-directeur/eigenaar Tim van Daal onomwonden. Dat is geen grootspraak; de werf heeft al twee belangrijke stappen in die richting gezet. Door het terrein en opstallen van overbuurman Stofberg te kopen, direct aan het water gelegen, wat natuurlijk een enorme pre is. Daar komen nieuwe hallen voor grotere schepen (zie afbeelding) en een nieuwe steiger waaraan pontons afgemeerd kunnen worden om de jachten op en af te rijden. OVERNAME HOLLAND JACHTBOUW De tweede stap is overname van het nalatenschap van Holland Jachtbouw; merken, logo’s, archief, tekeningen, ontwerpen, rechten. Holland Jachtbouw was de gerenommeerde werf van wijlen Chris Gongriep, die na diens overlijden niet werd voortgezet. Daar zijn destijds onder meer J-Classers ‘Rainbow’ en ‘Topaz’ gebouwd. Holland Jachtbouw zal dus herrijzen in Enkhuizen en de traditie voortzetten. De werf wordt nieuw leven ingeblazen, waarbij VMG en Holland Jachtbouw zelfstandige entiteiten blijven. VMG richt zich op schepen tot pakweg 80 voet; Holland Jachtbouw op de JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021 17 jachten boven die maat. Van Daal had dit grote nieuws in één klap naar buiten willen brengen, in combinatie met de aankondiging van een nieuw project. Maar … corona heeft dat publiciteitsplan gedwarsboomd. Dat zal iedereen begrijpen. Evenals het feit, dat dergelijke grote uitbreidingsplannen niet eeuwig stil te houden zijn. Daarom treedt de werf nu toch met dit nieuws naar buiten. De werf Stofberg, anno 1793(!) en Hofleverancier, blijft overigens bestaan. Pim Stofberg: “Gezien onze leeftijd wilden mijn broer en ik ‘wat kleiner groeien’. We gaan de komende jaren door in onze kleine loods met onze specialiteiten; onderhoud, reparaties en ‘vernieuwbouw’ van rond- en platbodemschepen.” De ‘Baruna of 1938’ is voor VMG Yachtbuilders veel meer dan alleen maar een restauratieproject. Het jacht kan straks worden gezien als een ultiem meesterwerk, waarmee de werf zijn positie in de hoogste jachtbouwdivisie verstevigt... www.vmgyachtbuilders.nl

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication