21

okoumé, Bruynzeel hechthout en mahonie. Van den Brink: “De ontwerper heeft bepaald dat het okoumé van 10 mm bekleed moet worden met 1 kilo glasvezel per vierkante meter; en bij 9 mm moet er 1.200 gram glasvezel per vierkante meter op. Mahonie is een sterkere houtsoort en daarvoor geldt 200 grams/m2. Daarom is mahonie de beste keuze, ook al is het iets duurder materiaal. Je bent immers veel minder kwijt aan het benodigde glasvezel.” Zolang het dek er nog niet op zat, kon Van den Brink nog makkelijk in de romp werken en hij heeft die -letterlijkebewegingsvrijheid aangegrepen om alvast interieurdelen te maken, die niet op de tekeningen staan, zoals een keukenblokje. Als bouwer moest hij trouwens een blog bijhouden, waarin alle bouwfasen in beeld komen. Die zijn voorzien van commentaar in het Engels, dat door de Franse klant tevens in het Frans is vertaald. Zo is de start van de bouw te zien: het bouwframe wordt ondersteboven neergezet, waaroverheen kimlatten en stringers worden aangebracht. Daarna zijn de schotten en spanten geplaatst, zwei geschaafd uiteraard. Van den Brinks bouwblog is een waardevolle bron vol praktische informatie voor andere, PIM VAN DEN BRINK HEEFT EEN BLOG VAN DE BOUW BIJGEHOUDEN. dikwijls minder ervaren zelfbouwers. De Class Globe 5.80 moest voor de zomer in de vaart zijn, al speelde Covid-19 ook hier alle planning parten. Proefvaarten met een in Polen gebouwd prototype werden keer op keer uitgesteld. De kans is wel groot dat Van den Brink inmiddels een tweede order heeft gekregen voor een nieuwe Class Globe 5.80. www.kolibri-jachtbouw.nl builders blog: www.kolibri-jachtbouw. jimdosite.com TEKST EN FOTO’S LAURENS VAN ZIJP TECHNISCHE SPECIFICATIES CLASS GLOBE 5.80 Lengte over alles: 5,80 m. Lengte romp: Breedte: Diepgang: Gewicht: Kielballast: Grootzeil: Fok: Stormfok: Gennaker: 5,70 m. 2,27 m. 1,40 m. 700 kg. 220 kg. 12,5 m2 6,6 m2 1,60 m2 25 m2 . . . www.classglobe580.com . De Kolibri 6.5 met gevormde romp. geheel wordt onder hoge druk tot een vormvaste romp geperst. Het gewicht van deze huid is bij gelijke sterkte ongeveer de helft van polyester. Bij latere Kolibri modellen, de 950 en de 1100, is soms in dit laminaat aramide-weefsel (kevlar of twaron) mee geperst. Hierdoor werd de weerstand tegen puntbelasting verhoogd met de factor 3,5. Het Kolibri-procedé: gevormd hout De Kolibri-werf heeft naam gemaakt met waterdichte ronde rompen van gevormd hout. Die rompen bestaan uit een laminaat van lagen edelfineer en tweecomponenten kunstharslijmen. Dit Het procedé werd ontwikkeld door Antoon van den Brink (19041987). Hij had in de oorlog kennisgemaakt met een tekenaar van Fokker die in Stompwijk onderdoken zat. Die vertelde hem over de bouw van vliegtuigonderdelen: tweezijdig gebogen en gevormd met dunne lagen, kruiselings verlijmd fineer. In de oorlog kreeg Antoon ook een afgeworpen brandstoftank van een geallieerd vliegtuig in handen. Inspectie leerde dat deze tank ook was opgebouwd uit fineerlagen. Het sterkte hem in zijn idee dat er zo ook bootrompen gebouwd konden worden. Dat bleek; Van den Brink’s Jeugdboot, ook wel ‘Pluis’ genoemd, werd in 1949 als klasse erkend en dit ontwerp had al zo’n gevormde romp. Het in 1964 geïntroduceerde Kolibri 560 kajuitzeiljacht werd een ander succesnummer. Daarvan bracht de werf in 2015 een moderne, iets grotere variant uit, de 6.5. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication