KORT NIEUWS Roodberg E-as: schone, stille trekker De firma Roodberg uit Heerenveen introduceert de innovatieve E-as, een elektrische trekker die geluidloos en zonder uitstoot werkt. De E-as is uitgerust met een elektromotor en een hydraulisch systeem, dat voor de aandrijving en het sturen van de wielen zorgt en waarmee de boottrailer wordt bediend. De E-as kan gekoppeld worden aan bestaande trailers en hij is geschikt voor zowel vlak terrein als voor hellingen. Een draadloze afstandsbediening geeft de bestuurder veel bewegingsvrijheid en daarmee meer overzicht. De wendbare E-as maakt het verplaatsen en manoeuvreren in kleine ruimtes makkelijker. Het eerste model, de EPV20, is geschikt voor trailers die tot 20 ton gewicht kunnen dragen. Er komen zwaardere versies, stapsgewijs oplopend tot 80 ton. Het eerste 20-tons exemplaar is geleverd aan een grote jachthaven in Engeland. De toegepaste elektrotechniek past Roodberg nu ook toe in de boottransporters. Roodberg ontwikkelt tevens een elektrisch aangedreven bootlift. www.roodberg.nl DE ELEKTRISCH AANGEDREVEN ROODBERG E-AS. 8000ste Webasto bootdak Webasto heeft onlangs haar 8000ste dak voor de jachtbouw geproduceerd in Kampen. Dit dak, een elektrisch bediend zonnedak uit de 40-series, is bestemd voor een Chaparral 317SSX, een ruim negen meter lang Amerikaans sportjacht. Dankzij het slanke ontwerp is dit dak vooral geschikt voor kleinere boten. Het veiligheidsglas en de waterdichte afdichting zorgen voor bescherming, zelfs bij stormachtig weer. Het dak werd compleet geproduceerd, geassembleerd, getest en installatieklaar gemaakt bij Webasto in Kampen. Het gehele productieproces, van het buigen van het frame, het spuiten, lijmen en uitharden tot het verpakken van het dak, neemt gemiddeld vier weken tijd in beslag. Webasto heeft haar oorsprong in de automotive industrie en is daar een wereldwijde top 100-leveranciers. Sinds 2004 biedt het bedrijf naast daksystemen, ook complete en geïntegreerde oplossingen voor het klimaat aan boord van schepen en jachten. www.webasto-group.com Boete voor scheepsbouwbedrijf na omkomen lasser Een bedrijf dat schepen bouwt is door de rechtbank veroordeeld tot een geldboete van € 125.000,- waarvan € 25.000,- voorwaardelijk omdat het niet de juiste veiligheidsmaatregelen heeft genomen, waardoor een werknemer is omgekomen. Ook moet het bedrijf de werkinstructies en haar veiligheidsbeleid aanpassen. De werknemer was op 6 april 2017 in een jacht in aanbouw voorbereidingen aan het treffen om te gaan lassen en gebruikte daarvoor argongas. Argongas verdrijft zuurstof en heeft daardoor een verstikkende werking, zodanig dat levensgevaar bij inademing al na relatief korte tijd ontstaat. De man moest de laswerkzaamheden verrichten in een aan alle kanten omsloten ruimte van circa 2,23 m3. Dit compartiment was alleen te bereiken via een opening aan de bovenkant, waardoor hij zich moest laten zakken om in het compartiment te kunnen werken. Het gevaarlijke argongas is in die ruimte gekomen terwijl de man zich daar bevond, waardoor hij is overleden. Het bedrijf heeft deze ruimte ten onrechte niet aangemerkt als een ‘besloten ruimte’, een ruimte waarbij het betreden direct gevaar kan opleveren voor werknemers. Hierdoor heeft het niet de juiste veiligheidsmaatregelen genomen zoals het vooraf meten van het zuurstofgehalte, het aanstellen van een mangatwacht, het goed ventileren van de ruimte of het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen zoals het laten dragen van een zuurstofmeter door de werknemer. Naast de boete heeft de rechtbank ook bepaald dat het vonnis verkort gepubliceerd moest worden in vakbladen zodat het voor iedereen in de branche duidelijk wordt wat de gevaren zijn bij dit soort ruimtes in schepen (in aanbouw) en dat daarvoor extra veiligheidsmaatregelen genomen moeten worden. Het hele vonnis is te vinden op http://deeplink.rechtspraak. nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOBR:2021:1619 24 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021
25 Online Touch Home