GROEIENDE VRAAG Een onverwacht effect van de coronapandemie was gek genoeg een opleving van Nederlandse botenmarkt. Omdat buitenlandse vakanties wegvielen, werd de watersport in eigen land herontdekt en ontstond er een grote vraag naar recreatievaartuigen. Goed voor de tweedehands markt, maar ook voor nieuwbouw, wat de vraag naar aluminium bouwmateriaal heeft doen toenemen. “Op veel grotere schaal zal de behoefte aan aluminium eveneens stijgen, doordat het materiaal een belangrijkere rol in de energietransitie speelt bijvoorbeeld in het groeiende aandeel van elektrische auto’s waar veel meer aluminium in verwekt is”, zo stelt Van de Graaf. “Op dit moment maken elektrische auto’s wereldwijd 7% uit van het totale aantal auto’s. In 2028 zal dat naar verwachting 35% zijn. Om een zo groot mogelijk actieradius te na te streven, worden de auto’s zo licht mogelijk gehouden. Dus wordt er meer aluminium verwerkt. Die toenemende vraag zal de prijs hoog houden.” Van de Graaf vervolgt: “Aluminium is in vergelijking met staal een relatief jong product. Er worden nog nieuwe kwaliteiten ontwikkeld. Je kunt het sterker maken door nieuwe legeringen te maken. Daardoor wordt aluminium bruikbaar voor meer toepassingen, wat alweer de vraag ernaar zal vergroten. Het materiaal kan trouwens ook sterker worden gemaakt door de vorm te veranderen en door warmtebehandelingen.” Ten opzichte van staal heeft aluminium, behalve het lichtere gewicht, het voordeel dat het eindeloos gerecycled kan worden, zonder kwaliteitsverlies. Weliswaar is er bij de productie van primair aluminium veel energie nodig, maar door dat hergebruik is het duurzamer. Gerecycled aluminium heeft trouwens voor de productie heel andere aanvoerstromen dan nieuw geproduceerd aluminium. Bauxiet is volop voorradig, maar voor hergebruik is men afhankelijk van sloop- en vervangingsprojecten. TEKST LAURENS VAN ZIJP EEN ALUMINIUM JACHT IN AANBOUW BIJ KM YACHTBUILDERS. Foto Guy Fleury ‘ Gelukkig kunnen we doorbouwen’ KM Yachtbuilders in Makkum is gespecialiseerd in de bouw van aluminium jachten, waaronder de Bestevaer. Heeft de werf leveringsproblemen door het aluminiumtekort? Marketing & Sales manager Jildou Huisman: “Voor de projecten die nu in aanbouw zijn, hebben we nog geen last van de situatie. Maar voor de projecten die net verkocht zijn en waar we nog dit jaar mee willen beginnen, hebben we gemerkt dat de leveranciers zich niet meer konden houden aan de eerdere afspraken. Normaal gesproken reserveren wij materiaal zodra een contract getekend is en nemen we het af zodra we met de bouw gaan beginnen. Hier zit meestal wat tijd tussen. Dus toen onze aluminium inkoper het materiaal wilde vastleggen voor over een paar maanden, heeft hij er hard aan moeten trekken om het voor elkaar te krijgen. Belangrijker voor ons was om zekerheid over het materiaal te hebben dan de prijsstijging, hoewel dat natuurlijk ook niet fijn is.” “Gelukkig kunnen we doorbouwen. Voor de komende drie projecten hebben we het aluminium materiaal kunnen vastzetten. Maar we hebben ook alvast andere materialen besteld, zoals het hout voor het interieur, om zeker te zijn dat we kunnen doorbouwen.” “Voor de projecten die al vaststaan, zullen wij geen prijsverhoging aan de klant doorberekenen. Dit vinden we niet netjes, en kan waarschijnlijk afbreuk doen aan de goede klantrelaties die wij hebben. Voor nieuwe projecten nemen we wel een stelpost mee in de calculatie voor het aluminium. We melden het nu al tijdens verkoopgesprekken en zo is de klant al op de hoogte van de stijgingen.” JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021 31
32 Online Touch Home