33

PILOTS MET WATERSTOF Duurzame alternatieven voor diesel Waterstof wordt door velen gezien als de weg naar een duurzame maritieme toekomst. Er rijden in Nederland al een paar honderd (vracht)auto’s op waterstof en het aantal tankstations groeit snel. Momenteel wordt het eerste binnenschip op waterstof gebouwd, dat in 2023 tussen Delfzijl en Rotterdam gaat varen. Ook in de jachtbouw zijn er veelbelovende (internationale) ontwikkelingen. Sinds 2020 werkt een consortium aan de ontwikkeling van een elektrische aandrijving met een waterstofsysteem. Daarin zijn De Stille Boot, Koedood Marine Group, Habbeké Shipyard, HyFly en TU Delft vertegenwoordigd. De coördinatie ligt in handen van het Sailing Innovation Centre. Als eerste stap werd in 2020 een testopstelling gemaakt op de wal, waarin een kleine 1 kW brandstofcel van Intelligent Energy, een Torqeedo Cruise 2 kW motor, een 24 V Torqeedo accu en een regelunit van Koedood samenwerkten. Hiermee werd een goede systeemopzet bereikt. De tweede stap begin dit jaar was een kleine testboot, een ZuidWesterSloep 525, met soortgelijke componenten, waarmee uitgebreid werd testgevaren. Deze sloep zal ook te zien en te bevaren zijn op de stand van De Stille Boot op de komende HISWA te water (1-5 september). De volgende stap is een nieuwe coachboot voor het Watersportverbond, dat mede aan de wieg van dit project heeft gestaan. Deze RIB met een lengte van zes meter zal in de tweede helft van dit jaar worden gebouwd bij Habbeké Shipyard. De boot is bedoeld voor het coachen van zeilers en begeleiden van wedstrijden zoals het eerstvolgende wereldkampioenschap voor olympische klassen in Scheveningen. Daarom is het Sailing Innovation Centre als mede-initiatiefnemer bij het project is betrokken. SNELVARENDE RIB Het zal een snelvarende RIB zijn, voorzien van een 50 kW (circa 80 pk) Torqeedo Deep Blue outboard, een Torqeedo 40 kWh lithium accu en twee 4 kW brandstofcellen van Intelligent Energy. De boot is speciaal voor dit doel getekend door Habbeké’s ontwerper Pieter Meuzelaar. Het doel is om snel genoeg te zijn, maar ook om langere tijd uitstootvrij op het water te kunnen blijven. De elektrische RIB met waterstofsysteem moet een wereldprimeur worden, een bewijs van Nederlandse innovatie in de jachtbouw, met hulp van internationale partners. Zo wordt bij deze ontwikkelingen veel gebruik gemaakt van de kennis van TU Delft, waar ook studenten meewerken aan het project, het Nederlandse in waterstofsystemen gespecialiseerde bedrijf Hyfly, de Britse producent van de brandstofcel Intelligent Energy en van Torqeedo uit Duitsland, waarvan De Stille Boot importeur is. Na deze stap zal het consortium zijn pijlen richten op de toepassing van deze kennis voor andere en ook grotere boten. De afgelopen tijd is al gebleken dat er veel belangstelling is voor dit project vanuit overheden en bedrijfsleven. De gesprekken hierover lopen op dit moment. Chaseboat voor America’s Cup Emirates Team New Zealand won eerder dit jaar de felbegeerde America’s Cup in een felle strijd met Luna Rossa Prada Pirelli. Er wordt al weer uitgekeken naar de 37ste editie van de legendarische zeilrace, die ook met de snelle AC75 foilende catamarans gevaren zal worden. Emirates Team New Zealand werkt aan de ontwikkeling van een chaseboat met foils die wordt aangedreven met waterstof. Het is heel goed mogelijk dat in de nieuwe wedstrijdvoorwaarden wordt vastgelegd dat de volgboten waterstof als brandstof moeten gaan gebruiken. In Nieuw-Zeeland wordt samengewerkt met AFcryo uit Christchurch, die een brandstofcel ontwikkelt zonder membraam. In het verleden hebben de wedstrijdvoorwaarden van de America’s Cup regelmatig geleid tot nieuwe technologische ontwikkelingen. www.af-cryo.com/hydrogen JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021 33 DE TORQEEDO DEEP BLUE HOGE CAPACITEITS LITHIUM ACCU VAN 40 KWH DIE VOOR DE SNELVARENDE RIB WORDT GEBRUIKT IN COMBINATIE MET EEN TORQEEDO DEEP BLUE OUTBOARD VAN 50 KW(CIRCA 80 PK). CHASEBOAT-ONTWERP VAN EMIRATES TEAM NEW ZEALAND.

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication