en der nog wat materiaal bij bedrijven, maar die gaan er bovenop zitten. Wie je ook in aluminiumbouw hoort, overal is hetzelfde verhaal: ‘we willen wel, maar we kunnen niet’. In februari dit jaar werd het voor ons pas duidelijk omdat we een snijpakket niet tijdig kregen aangeleverd. Of neem bijvoorbeeld koellades uit Italië, daarvoor staan we op de wachtlijst voor nalevering. Het is gelukkig geen essentiële voorziening. We doen een afdekplaatje voor het gat zodat de koellade later ingebouwd kan worden.” Ten tijde van ons bezoek aan Esteq lag er voor Waterdream materiaal klaar voor twee 740’s en een 850. In de afdeling cascobouw werd gewerkt aan een 740 en een 850. Bij de afdeling afbouw lag een 850 en was een 850 tijdelijk de deur uit om er een teakhouten vloer in te laten leggen; een sloep die met een Torqeedo outboard in de bun elektrisch wordt aangedreven. Het blijft opmerkelijk, een botenbouwer die midden in het land zit. “Ik snap het ook niet”, grapt Milders. “Ik heb geen water nodig om een boot te bouwen”, aldus Haagen. Aluqa wacht op een prins De Aluqa Abalone 28 werd in 2015 door Esteq gepresenteerd en werd overladen met complimenten, Het was de HISWA Boot van het Jaar 2016. In Zuid-Frankrijk werd de tender op boatshows gepresenteerd. Karl Haagen, directeur van Esteq, stak er veel energie in, maar ontdekte dat alleen met krachtige (kostbare) marketing zijn droom waarheid kon worden én het op de markt brengen van grotere modellen. Het demomodel, de enige Aluqa die is gebouwd, is verkocht en daar is het vooralsnog bij gebleven. Het is nu wachten op een prins die Doornroosje wakker kust, want Esteq zou de draad zo weer kunnen oppakken en meer van deze innovatieve kwaliteitsboten kunnen bouwen. SPECIFICATIES ALUQA ABALONE 28 Lengte: Breedte: Diepgang: Brandstoftank: Motor: Max. snelheid: www.aluqa.nl Geavanceerd ankersysteem Haagen ontwikkelde op basis van de ervaringen met de Aluqa een elektrisch ankersysteem. “Het ankersysteem is meestal de sluitpost in de begroting van een botenbouwer. Het is een geavanceerd onderdeel dat in het puntje van de boot zit. Bij boten met een bijlboeg of een negatieve boeg is er door golfslag kans op schade bij het overboord zetten en binnenhalen van het anker. Met ons systeem gaat het volautomatisch, bedienbaar vanaf de stuurstand: je drukt op een knop, er gaat een luikje open, het anker komt omhoog, wordt gekanteld en gaat zakken. De arm waarlangs het anker wordt geleid zorgt ervoor dat het vrij blijft van de boeg.” Op Boot Düsseldorf is Haagen langs exposanten gegaan om zijn ankersysteem te presenteren. De Duitse werf Say Carbon heeft vier ankersystemen besteld en daarmee doet Esteq nu productie-ervaring op. Haagen: “De vraag is of de ankersystemen rendabel en snel te maken zijn. Als de prijs die we hebben afgegeven klopt, gaan we verder zoeken naar mogelijkheden op de markt. We moeten dan ook nadenken over verschillende uitvoeringen voor grotere boten. Dit systeem werkt met een anker van 15 kilo en de bijbehorende ketting, die is gekoppeld aan een lier. Voor een 25 kilo anker heb je een zwaardere ketting en lier nodig, wat vraagt om aanpassing van het ontwerp. Er moet dus in geïnvesteerd worden, en de vraag is hoever we daarin willen gaan. Er is een markt voor, want we krijgen nog steeds aanvragen.” 8,50 m. 2,65 m. 0,87 m. 165 liter Volvo Penta D3 220 pk 38 knopen EEN DEMOMODEL VAN HET ANKERSYSTEEM EN EEN ARTIST’S IMPRESSION VAN DE TOEPASSING OP EEN MOTORJACHT VAN SAY CARBON. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021 39
40 Online Touch Home