50

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Order voor derde Amels 200 Amels en Damen Yachting hebben een order geboekt voor de derde Amels 200, die naar verwachting begin 2024 zal worden opgeleverd. Dit 60 meter lange Limited Editions-ontwerp, is een evolutie van de Amels 188, met een exterieur dat door Tim Heywood is ontworpen. Het scheepsbouwkundig ontwerp is van Amels Yachting. Rob Luijendijk, directeur sales bij Amels en Damen Yachting, heeft tijdens de verkoop met de eigenaar samengewerkt. “Dit is een jacht dat een origineel ontwerp en hoog volume combineert met uitzonderlijke functionaliteit om echt de ultieme luxe jachtervaring te bieden.” Hoewel de Amels 200 veel van de scheepsarchitectuur, het grote volume (1.015 GT) en hybride elektrische energietechnologie heeft van haar voorganger, profiteert het ontwerp ook van de extra lengte. Tim Heywood: “De extra lengte van de Amels 200 versterkt de algehele elegantie en verfijning van mijn ontwerp, zowel van binnen als van buiten. De grotere ramen zorgen voor een lichtere sfeer in het interieur, wat erg uitnodigend is. Dit is een jacht met complexe, veelzijdige vormen, aangevuld met sierlijke vloeiende lijnen, die samen een echt in het oog springend jacht vormen, waar ik enorm trots op ben. De vele kronkelende buitenoppervlakken zorgen ervoor dat het zonlicht en de reflecties bijdragen aan de magie en het jacht echt speciaal maken.” INTERIEUR VAN WINCH DESIGN Voor het interieur heeft de opdrachtgever gekozen voor Winch Design. Hoewel Winch Design de Amels Limited Editions-reeksen goed kent, is deze Amels 200 de eerste uit deze designserie. “Dit markeert wederom een samenwerking tussen Damen Yachting en Winch Design. Het is een zeldzaam maar bijzonder voorrecht om door de jaren heen aan zoveel projecten te hebben gewerkt met zo’n gewaardeerde werf. We kijken ernaar uit om onze collectieve ervaring weer samen te brengen voor dit nieuwste jacht van 60 meter”, aldus Jim Dixon, directeur Yachts & Aviation van Winch Design. Eerder dit jaar lanceerden Amels en Damen Yachting de eerste twee Amels 200, die de komende maanden aan hun eigenaren zullen worden geleverd. Zoals bij de eerste twee jachten van dit ontwerp, beschikt ook deze Amels 200 over een lift voor vier dekken, een fitnessruimte met airconditioning op het zonnedek, een groot achterdek en een zwemplatform en ramen op volledige hoogte in de Owners Suite. Volpini 2 was het eerste jacht dat werd geleverd volgens het originele Amels 188-ontwerp. Aan boord is plaats voor twaalf gasten en twaalf bemanningsleden, www.damenyachting.com Heesen verkoopt Altea en Gemini Heesen Yachts in Oss heeft Project Altea (YN 19550) verkocht, het tweede jacht dat gebaseerd is op het Nova Plus ontwerp- en techniekplatform. Het is een aluminium jacht met een lengte van 50 meter, een gepatenteerde Fast Displacement Hull Form en een bruto tonnage van net geen 500 GT. Het jacht werd op speculatie gebouwd, maar volgens Heesen trok het eigentijdse exterieurdesign van Frank Laupman van Omega Architects al snel de aandacht van de kopers. Het ontwerp wordt gekenmerkt door een lange waterlijn, royale dekruimte, kamerhoge raampartijen en een krachtige profiellijn, die opvalt door de robuuste spray rails en een nagenoeg verticale boeg. Het interieur van Cristiano Gatto, de bouw door een Nederlandse werf en de korte levertijd waren doorslaggevend bij de verkoop, meldt de werf. Dankzij eerdere positieve charterervaringen met recente Heesen jachten waren de eigenaren bovendien al bekend met de kwaliteit en het vakmanschap, aldus Heesen. Twee 1.448 pk sterke MTU 12V 2000 M72 motoren, gecombineerd met een Fast Displacement Hull Form, bezorgen Project Altea een topsnelheid van 19,5 knopen, plus een actieradius van 3.750 mijl bij een kruissnelheid van 12 knopen. De diepgang bedraagt 2,15 meter. Er zijn zes gastensuites voor twaalf gasten, en vijf hutten voor de negen bemanningsleden. De levering vindt plaats voor het zomerseizoen. PROJECT GEMINI Heesen heeft ook Project Gemini verkocht, een 55 meter lang stalen motorjacht van 760 GT. Het jacht wordt eind oktober 2022 aan haar eigenaren opgeleverd, waarna ze aan de chartervloot van Arcon Yachts zal worden toegevoegd. Arcon begeleidt de bouw van het jacht en verzorgt het projectmanagement. De bouw van Project Gemini was reeds in november 2020 begonnen op basis van speculatie, waardoor de levertijd relatief kort is. Dit voorjaar zijn opbouw en romp samengevoegd. Het exterieurontwerp is van Frank Laupman van Omega Architects; het interieur van het Italiaanse Luca Dini Design and Architecture. Met een Fast Displacement Hull Form en twee MTU 8V 4000 M63motoren (IMO III) bereikt Project Gemini een topsnelheid van 15,5 knopen, plus een trans-Atlantische actieradius van 4.500 zeemijlen bij 13 knopen. www.heesenyachts.com 50 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication