6

len uit de regio. Met een eigen lasschool, met als startpunt lasdiploma niveau twee, leiden we jongeren zelf op tot niveau drie. Dan kunnen ze redelijk goed lassen, maar dan zijn het nog geen fotolassers, onder Lloyd’s gecertificeerd, wat wel onze kwaliteitseis is. We hebben zelf hiervoor een lasinstructeur in dienst.” ‘Aluminiumbouwers zijn eigenlijk de meubelmakers in de metaalindustrie’ ONTWERPBUREAUS Bloemsma Aluminiumbouw heeft voor de constructie van casco’s te maken met verschillende ontwerpbureaus, die soms hun eigen visie hebben hoe een schip in elkaar moet steken. De Vries omschrijft het diplomatiek: “Je hebt er bij die er een te ingewikkelde puzzel van maken, met heel veel onderdelen. Maak het zo simpel mogelijk met zo weinig mogelijk onderdelen, daar is iedereen bij gebaat. Daar zouden ze wel wat meer aandacht aan mogen besteden. Het gebruik van zetwerk scheelt enorm. Een spant waar je een losse gordingsrib op moet lassen die je daarna weer moet richten of een spant met een zetrand die meeloopt met de huid. Er zit een spanningsveld in, maar zo kan je wel efficiënter bouwen. Uiteindelijk is het altijd nog zo, al klinkt het gek, dat de beste las géén las is. We moeten in Nederland zo wel blijven denken. De lage loonlanden zijn ook in de jachtbouw in opkomst.” GERT MEILINK IS EEN VAN DE MEDEWERKERS VAN EFFICIËNTER WERKEN Met de ingebruikneming van een nieuwe constructiehal van 86 x 30 meter, met een vrije overspanning, denkt De Vries dat er efficiënter gewerkt kan worden. “In de cascobouw is de concurrentie groot. Er valt winst te behalen door lage handlingkosten: alles moet goed gesorteerd worden en overzichtelijk uitgelegd. Daarvoor hebben we nu simpelweg de ruimte niet. Hoe we de logistieke stroom zo efficiënt mogelijk door het bedrijf kunnen laten lopen is in nauwe samenspraak met de mannen op de werkvloer ontworpen. Wij krijgen de meeste snijpakketten van Nauta BLOEMSMA ALUMINIUMBOUW MET EEN 25-JARIG DIENSTVERBAND. Metaal in Sneek en Snijtechniek Brabant in Raamsdonksveer. De kunst is om het zo goed mogelijk gesorteerd aangeleverd te krijgen en neer te leggen volgens de bouwstrategie, zodat je op het juiste moment de juiste pakketten voorhanden hebt. De nieuwe hal is volgens De Vries ook nodig door de schaalvergroting in de jachtbouw. “De hal is 14 meter hoog, onder de kraanhaak 10,5 meter. De secties worden desnoods in delen opgeleverd, anders zijn ze te hoog voor het transport SNIJPAKKETTEN LIGGEN KLAAR EN REEDS IN ELKAAR GELASTE DELEN LIGGEN GEREED VOOR VERDERE VERWERKING. 6 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication