17

DE BEACHCLUB 660 DIE VAN DER VALK IN WAALWIJK BOUWT IS BIJNA KLAAR EN DAAROM KAN DE BESCHERMFOLIE VAN HET GLAS WORDEN VERWIJDERD. Foto Rens Groenendijk Daarmee wordt druk- en trekspanning in het materiaal aangebracht, waardoor het ongeveer vijf maal zo sterk wordt, en tegelijkertijd veiligheidsglas wordt. Deze faciliteit stelt Royal-Maritiem ook in staat om ceramische maskeer aan de randen aan te brengen. Daardoor ontstaat er een UV-block voor de lijmverbinding dat ook nog eens duurzaam is, doordat ceramiek versmelt met het glasoppervlak tijdens dit proces. Dit geeft een optimaal optisch resultaat. Het onttrekt de lijmrand aan het oog. Thermisch voorspannen kan niet altijd of is ongewenst en dan is chemisch harden een optie. Hierdoor neemt de oppervlaktespanning toe tot wel negen keer de waarde van annealed glas (verwarmd en afgekoeld), en dus ook negen keer een grotere buigsterkte, en heeft als bijkomend voordeel dat er nagenoeg geen oppervlaktevertekening plaatsvindt en anisotropie (vlekken als gevolg van breking van het licht) uitgesloten wordt. ‘De kunde van het glas buigen moesten we zelf ontwikkelen’ ONTWIKKELING In unit 6 wordt isolatieglas vervaardigd; twee (of drie) ruiten met een ruimte ertussen, al of niet gevuld met edelgas. Het zorgt voor een behagelijke leefruimte aan boord, zonder koudeval. “Je kunt het scheepsglas niet te hoog isoleren”, waarschuwt Nissink, “want dan ontstaat het risico op beslaan van het buitenste raam, wat uiteraard het zicht belemmert. Een U-waarde van pakweg 2,5 is voldoende. Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte, en door op een juiste wijze te isoleren kan er dus ook energie worden bespaard op het aircogebruik. Bij scheepsramen moet je trouwens ook rekening houden met vertekening en reflectie; normaal circa 8% per glaszijde. We doen onderzoek naar een anti-reflecterende coating, die reflectie tot een minimum beperkt (<1%). Naar verwachting kunnen we die op de komende METS presenteren. Verder zijn we bezig met de ontwikkeling van een warmtewerend laminaat dat meekleurt met de zonintensiteit, dus hoe sterker de zon, hoe sterker de tint.” Waarmee tevens de functie van de laatste unit (7) bij Royal Maritiem is aangegeven: het testlab, waar ook controle op het proces en beheer van kwaliteit wordt gedaan. Het maakt ook duidelijk dat Royal Maritiem veel meer is dan alleen een leverancier van glas. Het opgebouwde specialisme over jachtbouw is een grote pre. Nissink: “In de jachtbouw kun je als toeleverancier van glas alleen maar meedoen als je alle procesvormen onder één dak in huis hebt en kunt anticiperen op iedere situatie. En omdat ieder jacht tegenwoordig een superjacht is, met bijhorende verwachtingen van levertijden en kwaliteit, kun je het naar ons idee alleen maar goed doen als totaalleverancier die ‘turn key’ kan samenwerken.” www.royal-maritiem.com TEKST LAURENS VAN ZIJP | FOTO’S ROYAL-MARITIEM DE PLAATSING VAN GLAS IS PRECISIEWERK. DE OMTREKSPELING IS ONGEVEER 8 MM. IN DE BEREKENINGEN MOETEN OOK DE VERSCHILLENDE UITZETTINGSCOËFFICIËNTEN VAN DE MATERIALEN MEE WORDEN GENOMEN. JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2020 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication