20

NIEUW MODEL: DE FAVORITE 2200 MET FLYDECK VERLAAT DE BOUWHAL. steeds zijn eigen wensen inbrengen, waardoor het helemaal zíjn schip wordt. De 36 is daarmee semi-custom built.” RUIMTE Mulder: “Wij benaderen de detaillering vanuit de kleine jachtbouw waarin we veel ervaring hebben en we weten als geen ander dat je alle ruimte aan boord moet benutten. Die filosofie hanteren we ook in de 36; je vindt er geen loze ruimtes, er is veel meer volume benut dan op schepen in een vergelijkbare maat.” De Mulder ThirtySix blijft onder de 300 gross ton en is met vier bemanningsleden te varen; in charter zullen dat er zes zijn. De eventuele verhuur zorgt voor een beter gebruik van het schip en de charteropbrengsten kunnen helpen om de operationele kosten te drukken. Het maakt de 20 JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2020 financiële kant van het schip interessant; er ontstaat een prettige balans tussen genieten van het eigendom enerzijds en het financiële plaatje anderzijds. Mulder: “Samen met de Universiteit van Amsterdam hebben we onderzoek gedaan naar de chartermarkt. We denken dat die markt zich nog verder ontwikkelt en daar spelen we graag op in.” GRIP OP PRODUCTIE Mulder vervolgt: “We zijn de Mana op eigen risico gaan bouwen, en hij is gaandeweg de bouw verkocht aan een Nederlandse eigenaar. Dat ‘op speculatie’ bouwen doen we vaker. Voor ons geldt het voordeel dat we grip op onze productie hebben en goed kunnen plannen wat we bouwen en hoe we beschikbare ruimte optimaal kunnen benutten. Bovendien kunnen we de inkoop van materialen erop afstemmen. Een casco vergt al gauw de helft van de bouwperiode, dus als je dat op voorraad hebt, kun je sneller leveren, en dat waardeert de klant. We hebben een mooie mix van custom built en bouw op speculatie.” Bij de ontwikkeling van de nieuwe werf destijds is veel aandacht besteed aan een efficiënte indeling en logistiek en ook logische looproutes. Mulder: “Het zal misschien een paar procent tijdwinst opleveren, maar op een bouwproject van duizenden uren telt dat toch.” De casco’s worden elders gebouwd, bij onderaannemers. “Cascobouw vraagt veel ruimte”, verduidelijkt Mulder, “en we willen het lassen en slijpen, het zogenoemde ‘heet werk’, gescheiden houden van de afbouwwerkzaamheden.” BOUWNUMMERS Op het moment van schrijven werkt

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication