29

KORT NIEUWS COX en OXE: beide met 300 pk diesel outboards Keer op keer, jarenlang, werd de introductie aangekondigd en weer uitgesteld van de Britse buitenboordmotor CXO300 van Cox Powertrain, een motor die op diesel loopt, met een vermogen van 300 pk. En nu is het er – na twaalf jaar – toch echt van gekomen, de eerste CXO300’s zijn begin juli van de speciaal gebouwde productielijn gerold in Shoreham-by-Sea, Engeland en uitgeleverd, zij het met vertraging door de coronacrisis. Inmiddels heeft ook de concurrentie kans gezien buitenboorddiesels te ontwikkelen. De grondlegger en naamgever David Cox overleed aan kanker voordat zijn geesteskind productierijp was. Cox, als technicus onder meer actief in de autoracerij, ontwikkelde reeds in 2007 een plan om F1-technologie toe te passen in een lichtgewicht diesel. Maar omdat dit idee geen voet aan de grond kreeg, begon hij een jaar later de ontwikkeling van een buitenboordmotor, met een startkapitaal van 5 miljoen pond van een privé-investeerder. Later schoof ook het Britse ministerie van defensie aan. Binnen de NAVO leeft een sterke wens voor ‘single fuel’ OXE uit Zweden De concurrentie heeft niet stil gezeten. Het Zweedse OXE Marine AB (onderdeel van Cimco Marine AB) heeft vorig jaar een complete range diesel buitenboordmotoren op de markt gebracht, met vermogens van 125, 150, 175, 200 en 300 pk. Deze wijze van voortstuwing is net als die van Cox Powertrain vooral ontwikkeld voor de commerciële markt. Maar de Zweden hebben speciaal voor de tenders van superjachten de OXE Kreta ontwikkeld, met een vermogen van 150-200 pk bij 4.100 toeren. Voordeel is dat het moederschip geen voorraad benzine voor de tender meer aan boord hoeft te hebben. Kenmerkend bij OXE is dat gebruik gemaakt wordt van automotive dieselmotoren met gesloten koelsysteem en een bi-turbo, waarbij de transmissie met behulp van snaren gebeurt. De 300 pk OXE weegt 395 kilo en heeft als afmetingen 115 x 209 x 70 cm. Dit model is een ‘co-brand’ met BMW, die de 3.0 liter/6 cilinder biturbo diesel leverde. Het logo van BMW en het zinnetje ‘In cooperation with BMW’ staat op de behuizing van de outboard. OXE claimt een brandstofverbruik dat 40% lager is dan een 300 pk benzine-outboard. De motor heeft een koppel van 680 Nm bij 1750 rpm. De uitstoot voldoet aan EPA 3, IMO 2 (MARPOL VI 2) en RCD. Outboard Diesel in Sliedrecht (www.outboarddiesel.com) is de distributeur in de Benelux. DE LOODSTENDER VAN TIDEMAN, BESTEMD VOOR MOZAMBIQUE, HEEFT TWEE 200 PK OXE OUTBOARDS. www.tidemanboats.com TIDEMAN BOATS Een van de OXE-gebruikers van het eerste uur is de Nederlandse botenbouwer Tideman Boats, die een 10,70 meter lange loodsboot van HDPE-kunststof voor P&O Maritime in Mozambique uitrustte met twee 200 pk sterke OXE diesel outboards. De boot kan daarmee een topsnelheid van 33 knopen halen. www.oxe-diesel.com Raymarine verbetert Axiom displays Raymarine heeft de lijn multifunctionele Axiom displays van 7, 9 en 12,1 inch ingrijpend verbeterd. De Axiom+ modellen hebben onder meer een lcd-scherm dat een kwart helderder is, een beter contrast heeft en een hogere resolutie. De touchscreens zijn voorzien van water-, vuil- en olieafstotende nanocoating en hebben bovendien een verbeterde slagvastheid en een bredere kijkhoek. De Axiom+ draait op LightHouse3 besturingssoftware. Een krachtige quad-core processor zorgt voor snelle kaartherhaling, meerkanaals sonarweergaven en augmented reality-navigatie, plus een vloeiende en snelle weergave van Navionics en C-map cartografie. Nieuwe IPS displaytechnologie toont cartografie, radar, sonar en video in heldere kleuren, die afgestemd kunnen worden op het moment van de dag (of nacht). Het interne geheugen is vergroot tot 16 gigabyte. De nieuwste generatie high performance 10Hz GPS/GNSS ontvanger is vier maal zo gevoelig voor exacte plaatsbepaling. Axiom+ is voorbereid op de aankoppeling van meerdere displays, radar en sonarmodules. Beschikbaar met ingebouwde RealVision 3D sonarmodule, geschikt voor ClearCruise Augmented Reality. www.raymarine.nl aandrijvingen, alleen diesel dus. Het hart van de CXO300 is een 4.4 liter V8 common rail diesel met een verticale nokkenas en een twin turbo, koppel 650 Nm. De uitstoot voldoet aan EPA 3, IMO 3 en RCD. De buitenboordmotor weegt 393 kilo en is bijna twee meter hoog. Cox Powertrain heeft een wereldwijd servicenetwerk opgezet, met De Wolf Maritime Safety in Yerseke als distributeur voor Nederland en België. www.coxmarine.com OP METSTRADE 2019 WERD DE KOMST VAN DE CXO300 REEDS AANGEKONDIGD. Foto Rens Groenendijk JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2020 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication