48

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Foto’s Paul Bellaart Bestevaer 53MY: ‘zeilschip onder de motorjachten’ KM Yachtbuilders in Makkum heeft naam gemaakt met de Bestevaer zeiljachten in aluminium, naar een ontwerp van Gerard Dijkstra. De werf heeft nu een aluminium motorjacht voltooid, de Bestevaer 53MY, dat in september wordt gepresenteerd. Het is een zeewaardig schip, waarmee wordt gemikt op zowel oud-zeilers die minder onderhoud en meer comfort wensen als reislustige motorbootvaarders. De werf noemt de Bestevaer 53MY daarom ‘het zeilschip onder de motorjachten’. De Bestevaer 53MY heeft de stuurhut midscheeps en daarachter de salon met grote ramen. De drie patrijspoorten in de romp van het voorschip zorgen niet alleen voor licht onderdeks, maar versterken ook het scheepse silhouet. De boeg is vrij recht en voorzien van een scherpe voorvoet, met flinke sprayrails. VEEL BEWEGINGSRUIMTE Brede gangboorden en een groot achterdek met hydraulisch zwemplatform bieden veel bewegingsruimte buiten. Het achterschot van de salon bestaat uit schuifdeuren die volledig opengeklapt kunnen worden, zodat buiten en binnen in elkaar overvloeien. De salon heeft een loungehoek met tv. De kombuis is voorzien van elektrische kookplaat, koelkast, vaatwasser, wasmachine en Quooker kraan. De trap naast de stuurstand leidt naar twee hutten met elk een eigen douche en toilet. Het Scandinavisch designinterieur is gemaakt van geborsteld eiken en gestyled door Christien Starkenburg (Studio Slow). Als custom built jacht kan het schip in grootte, indeling en styling van het interieur naar wens van de eigenaar aangepast worden. Door de aluminium romp en opbouw is het schip nagenoeg onderhoudsvrij. Daarnaast biedt het gebruiksgemak, zoals een op afstand bedienbaar afmeersysteem, stabilisatoren en voldoende bergruimte voor onder meer fietsen, gereedschap, stootwillen en dergelijke. KM Yachtbuilders heeft de volledige bouw op de eigen werf in Makkum uitgevoerd, van engineering, aluminium cascobouw en afwerking tot interieurbouw en afbouw. Het ontwerp is van Dykstra Naval Architects uit Amsterdam; het onderwaterschip is geoptimaliseerd door Studio Delta in Scheveningen. De Bestevaer 53 MY zal op 10 september bij het Amstel Hotel in Amsterdam worden getoond aan de pers. Op 26 september is de 53 MY tijdens een open dag van KM te bewonderen. www.kmy.nl TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte o.a.: 15,97 m. Lengte waterlijn: 15,61 m. Breedte: 4,97 m. Diepgang: 1,00 m. Waterverplaatsing: 17 ton Kruiphoogte: 3,40 m. (3,60 m met antennemast) Motor: 2 x Yanmar 4LV250 Kruissnelheid: 9,5 knopen Topsnelheid: 18 knopen CE-categorie: A Linssen 35SL AC: met achterkajuit TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte over alles: 10,70. Breedte: 3,35 m. Diepgang: 1,00 m. Kruiphoogte: 2,45 m. Stahoogte salon: 1,94 m. Motor: Volvo Penta 4-cilinder D2-75 diesel, 75 pk. Waterverplaatsing: 9 ton CE-categorie: C 48 JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2020 Op de afgelopen Boot Düsseldorf introduceerde Linssen Yachts de 30 SL Sedan. Dit type heeft nu gezelschap gekregen van de Linssen 35 SL AC, een iets grotere variant met achterkajuit. Een van de opvallende kenmerken van het SL-ontwerp is het ‘zwevende’ dak. Althans, het dak lijkt gescheiden van de opbouw, doordat de raamkozijnen en stijlen van de salon zijn afgewerkt in antraciet. Deze optische ‘truc’ is ook toegepast bij de patrijspoorten. Ze lijken een geheel te vormen en daardoor lijkt het schip langer. De donkere pvc-stootranden en de bij de boeg oplopende waterlijn versterken het profiel. SL is de afkorting voor ‘Sport Luxury’ , het kenmerk van een Linssen jacht dat een team van de werf in nauwe samenwerking met KesselsGranger DesignWorks heeft ontwikkeld. De kleurstelling is speciaal ontwikkeld voor de SL-serie. De klant heeft keuze uit ‘Egg Shell White’ (standaard), ‘Fjord Blue’, ‘Cove Green’ en ‘Haven Grey’. www.linssenyachts.com LINSSEN LEGDE WERF STIL Door de coronacrisis viel de verkoop bij Linssen in de tweede helft van maart stil, waarop werd besloten de botenbouw op 30 maart te staken. Nadat in mei de verkoop langzaam weer aantrok, ging op 8 juni de jachtbouw weer aan de gang. De stillegging werd benut om processen te optimaliseren, nieuwe procedures te ontwerpen, efficiency te vergroten en de anderhalvemeterregel overal in het bedrijf goed door te voeren. De orderportefeuille is nu weer goed gevuld; juni en juli werden topmaanden, die het verlies door de stillegging weer voor een deel compenseerden.

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication