13

DE TECHNISCHE INSTALLATIE IN VOLLE GANG. is de boot helemaal gelast, wordt naar buiten gereden en dan schuiven de drie casco’s, door. Ze staan op verrijdbare bokken, waarmee ze door heel het bedrijf worden getransporteerd. Beelen: “Elke acht productiedagen schuiven de boten een plekje op. Vier keer acht is 32 werkdagen, dan is het casco klaar en dan gaat het naar de straalcabine. STRALEN EN SPUITEN Als het casco klaar is, gaat het naar de straalcabine, zodat het staal schoon is cabine in voor een derde laag epoxycoating. Daarna nog een keer gedetailleerd schuren dan is het casco klaar voor de eindlaklaag van polyurethaan. De afbouwstations Logicam 1, 2 en 3 zijn ook een ‘lopende band’, waar de jachten telkens een plaatsje opschuiven als bepaalde werkzaamheden aan het interieur zijn verricht. ELEKTRISCH BOORDSYSTEEM en ook de lasnaden, zodat het de juiste structuur heeft om de coating te kunnen dragen. Er wordt gestraald met rvs-korreltjes, die na gebruik worden gerecycled. In een van de twee spuitcabines krijgt het casco de eerste epoxy grondlaag, waarna het wordt geplamuurd en geschuurd, om terug te keren naar de spuitcabine voor een tweede epoxylaag. “We gebruiken verschillende kleuren epoxy, zodat je bij het schuren duidelijk kunt zien of er nog een oneffenheid is”, licht Beelen toe. Vervolgens gaat het casco weer de spuitSinds de introductie van de 500 anderhalf jaar geleden, wordt een nieuw elektronisch systeem ingebouwd: Integrated Canbus Controlled Energy Supply System, dat het elektrische boordsysteem van 12 en 230 volt regelt. “Dit systeem, dat is gebaseerd op Bosch-technologie, zal worden doorgevoerd in alle jachten, ook die geen generator hebben. Voor alle boten worden dezelfde printplaten gebruikt, ook al wordt er minder op aangesloten. Door de printplaten in grote aantallen te bestellen worden kosten bespaard. Dat geldt ook voor de kabelbomen, die worden voorgemonteerd op de juiste lengte aangeleverd. VARIOTOP De Variotop is een eigen (gepatenteerde) ontwikkeling van Linssen, die in 1996 werd geïntroduceerd en steeds verder geperfectioneerd. Het is een volautomatische cabrioletkap die binnenstuurstand, buitenstuurstand, bimini en flybridge combineert tot één stuursalon. De kap met drie lagen stof wordt hydraulisch met een druk op de knop geopend en gesloten. De aluminium overbrugging van het stuurhuis, waar de kap in verdwijnt, kan in zijn geheel omklappen om de doorvaarthoogte te verlagen. De Variotop-constructie wordt bij Linssen intern geprefabriceerd en in zijn geheel geplaatst, compleet gemonteerd. TIMMERFABRIEK IN ECHT De timmerfabriek van Linssen Yachts is EEN GRAND STURDY 450 MET VARIOTOP. DE VARIOTOP WORDT INTERN GEPREFABRICEERD. DE AFBOUWHAL LOGICAM 2. JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2019 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication