30

Folmer bouwde in bijna 40 jaar tijd circa 250 schepen FOLMER OVER HET 19,7 METER MOTORJACHT: ‘EEN COMPLEX SCHIP, MAAR CONSTRUCTIEF ZIT HET GOED IN ELKAAR’. Folmer droog opmerkt: “Je moet wel wakker blijven.” Toch is het werk dankzij de computer volgens hem een stuk makkelijker geworden in vergelijking met vroeger. “De 3D-weergaven geven veel meer inzicht dan de platte tekeningen waar we vroeger mee werkten.” MET TWEE BOVENLOOPKRANEN WORDT HET CASCO VAN EEN STEELER GEDRAAID. Foto Folmer SNIJPAKKET Een snijpakket suggereert misschien een simpele Ikea-assemblage, maar dat is allerminst zo. In het geval van een 64 voeter gaat het om 12 ton aluminiumdelen. Het vraagt heel wat voorbereidend werk op de werf om al die delen correct te verwerken. Aan de hand van assembly drawings, een boek vol samenstellingstekeningen, worden alle corresponderende nummers gecontroleerd, die ook op de onderdelen zijn gelaserd. Secuur werk. Of zoals 30 JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2019 VOL ORDERBOEK Werk heeft Folmer genoeg. Voor dit jaar staan verder nóg een Berckemeyer 42 voets zeiljacht en een 64 voets motorjacht gepland, plus een vissersboot van 11 meter, voor een Russische klant, want de werf beperkt zich niet tot louter pleziervaart. Onlangs zijn drie loodstenders opgeleverd voor Sima Charters in Rotterdam. Folmer: “We maken ook gangways en loopbrugdelen voor de offshore. Dat is een stabiele markt, want mensen moeten altijd van en naar boord.” Vorig jaar heeft Folmer al een Berckemeyer BM42 zeiljacht opgeleverd, met liftkiel, alsmede een Steeler NG43 en een Neptune 19 meter tender naar een ontwerp van Vripack. De lijst door de jaren heen gebouwde schepen is indrukwekkend lang en laat een grote verscheidenheid aan ontwerpers zien: naast de eerder genoemde Koopmans en Van de Stadt onder anderen Arend Lambrechtsen, Jan Visser, Peter Bosgraaf, Kees van de Stadt, Gaastmeer Design, en ook buitenlandse ontwerpbureaus als Dixon Yacht Design en Robert Perry Yacht Designers. Het illustreert een groot vertrouwen in het vakmanschap van Folmer c.s. In bijna 40 jaar tijd heeft de werf naar schatting 250 schepen gebouwd, in grootte variërend van 6,70 tot 24 meter. HET TRANSPORT GAAT OVER DE WEG. Foto Folmer

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication