35

VERENIGINGSNIEUWS Workshop polijsten van moderne verfsystemen Na verloop van tijd verliest iedere boot zijn glans op het lakwerk als gevolg van de invloed van de zon, water, zout, zand, stof en vuil. Natuurlijk houdt regelmatig schoonmaken de boot zeker mooier én scheelt dit veel werk qua herstelling, toch verliest elk verfsysteem zijn diepe glans, die het object zijn onderscheidende uitstraling geeft. De uitstraling van een schip vormt een belangrijk aandeel in het vaarplezier. Het is logisch dat er door de jaren heen een breed aanbod is ontstaan aan reinigings- en poetsmiddelen, speciaal gericht op plezierjachten. Tegelijk ontstaan er mede door duurzaamheidseisen nieuwe verfsystemen die qua onderhoud net een andere benadering vergen en kwetsbaar zijn voor verkeerde onderhoudsmiddelen. Reden voor NJI om kort voor het einde van het vaarseizoen op locatie een workshop bootpolijsten te organiseren Het herstellen van verweerde lakken en het corrigeren van spuitfouten in nieuwe lakken is niet nieuw. Ook hierin volgt de jachtbouw met enkele decennia vertraging de trend in de automotive sector Al jaren zijn er oplossingen te koop van diverse leveranciers die veelal vanuit een chemische achtergrond zijn ontwikkeld. Producten voor de reiniging en het machinaal polijsten zijn er zo ook in overvloed. Alleen op het gebied van machines zijn de ontwikkelingen aanmerkelijk minder spectaculair, terwijl daarmee volgens Rupes, een Italiaans fabrikant van elektrisch en pneumatisch gereedschap, juist veel winst valt te behalen bij het dieppolijsten van moderne laksystemen. Vanuit een langjarige ervaring in de totale procesbeheersing, heeft Rupes in eerste instantie voor de automotive sector een nieuwe lijn poetsmachines ontwikkeld. Rupes nam afstand van universele producten, verdiepte zich in de toepassing en zocht naar de beste herstel-optie. Bij het realiseren van lakherstel staat volgens Rupes de beweging centraal die machines maken. Vanuit dit principe werd omstreeks 2010 het BigFoot-systeem geïntroduceerd. Dit revolutionaire systeem is inmiddels uitgegroeid tot het meestgebruikte in Car-Detailing, waarmee de overtreffende trap in het re-conditioneren van autolakken wordt bedoeld. Het systeem is doorontwikkeld waardoor nu dankzij vele variabelen, zoals de machinale beweging, de wijze van aandrijving, het type polijst pad en de compounds voor het herstel van vrijwel elk lak probleem een passende oplossing kan worden geboden. WORKSHOP De Rupes BigFoot systemen zijn nu ook voor de nautische sector beschikbaar, waarbij naast exterieur ook lakpolijst oplossingen voor de interieurlakken voorhanden zijn. Diverse megajachtwerven en refitters in Nederland en ook internationaal passen het systeem met succes toe. Alle reden dus om te bekijken of binnen de ‘kleine(re)’ jachtbouw vergelijkbare resultaten haalbaar zijn en daarmee omzetkansen voor de onderhoudsbedrijven. NJI en Rupes organiseren op dinsdagmiddag 17 september een workshop waarin geïnteresseerde professionals vrijblijvend kennis kunnen maken met deze nieuwe manier van lakpolijsten en hoe dit in zijn werk gaat. Jachtservice Drimmelen stelt hiervoor haar locatie beschikbaar en is tevens gastheer voor de inwendige mens, WSB Wagner verzorgt de machines en de middelen. NJI verzorgt de coördinatie van dit evenement. Om het vrijblijvende karakter te benadrukken en no shows tegen te gaan, geldt een eigen bijdrage van € 50 per deelnemer. Ook niet-NJI-leden zijn van harte welkom. Aanmelden kan via het secretariaat van de NJI (secretariaat@jachtbouw.nl) www.rupes.nl VOOR EN NA DE POETSBEURT. JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2019 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication