43

gebied van elektrisch varen te vinden is, en bezoekers desgewenst kunnen proefvaren. Dat laatste – proefvaren – is sowieso een mogelijkheid op deze beurs. TOPSEGMENT Nieuw is ook de zogenoemde ‘Golden Boulevard’ waar boten in het topsegment – zeg vanaf 15 meter en boven de anderhalf miljoen – zijn afgemeerd. Deze presentatie onderstreept het wereldwijde begrip ‘Dutch Built’. De HISWA te water biedt de Nederlandse jachtbouw bij uitstek een moment om zich op dat punt te profileren. TOEKOMST achter z’n telefoon of tablet zit, doet iets niet goed. Ook voor zijn directe buren is zo’n passieve presentatie niet prettig. Het geeft geen goede uitstraling.” De presentatie van de standhouders gebeurt niet alleen op de beurs zelf. Dat kan ook de website van de HISWA te water; een belangrijke toevoeging, zeker in de aanloop van de beurs waarin bezoekers zich gaan oriënteren. De HISWA te water site is vernieuwd, en met behulp van techniek van YachtFocus zijn de te exposeren schepen uitgebreider en meer in detail te presenteren. Ook hier geldt dat het de verantwoordelijkheid is van de exposant om zijn product zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen, zo benadrukken Rahusen en Hoeve. “Wij faciliteren als beursorganisatie slechts. Een klant kan direct contact zoeken met een exposant. Daar hoeven wij niet tussen te zitten; willen we ook niet.” DOORSTROMING Vorig jaar was de natte HISWA voor het eerst in de Batavia Haven en begrijpelijkerwijs waren er wat kinderziektes: bewegwijzering, parkeerperikelen en opstoppingen op de steiger. Dat is allemaal opgelost. Volgens Rahusen wordt de parkeergelegenheid fors uitgebreid, in samenwerking de gemeente Lelystad en de Batavia Fashion Outlet. De bewegwijzering en de verkeersregeling worden ook beter. Om de doorstroming op de steigers te verbeteren komen er meer paviljoens. Daar kunnen bezoekers de boten beter bekijken en rustig praten met de verkoper, terwijl de doorgaande looproute vrij blijft. Rahusen: “Het is een speerpunt om meer boten een zijaanzicht te geven; de boot verkoopt zich dan als geheel. Die ligplaatsen hebben we nu voor vijftig schepen meer kunnen creëren dan vorig jaar.” SEGMENTEN De komende HISWA te water is opnieuw ingedeeld in een aantal segmenten: motorboten, zeilboten, outboard, tenders en sloepen, multihulls, elektrisch varen, plus de tenten op de kade met alle toebehoren. Nieuw zijn vier grote paviljoens, verspreid over het beurswater, waar fabrikanten van buitenboordmotoren zich presenteren. Hoeve: “Honda, Mercury (Brunswick), Suzuki en Yamaha hebben elk een eigen paviljoen, in samenwerking met hun dealers, waar configuraties worden getoond, dus motor met boot. Samen tillen ze zo hun beurspresentatie naar een hoger niveau. De keuze voor de HISWA te water past in hun verkoopproces. In het najaar kunnen configuraties worden gemaakt en samengesteld, die dan in het voorjaar worden uitgeleverd.” Centraal in de haven komt een ‘Boot aan Stroom’ paviljoen, waar alles op het De toekomst van de beurs zien Rahusen en Hoeve met optimisme tegemoet. Concurrentie van het populair geworden Cannes vrezen ze niet; die met Southampton kunnen ze aan, daar speelt ook nog eens de onzekerheid rond de Brexit in het voordeel van Lelystad. “Cannes is typisch Zuid-Europees; de HISWA te water wordt de beste in-water boatshow voor Noord-Europa” zeggen ze stellig. Lelystad is een goede locatie, ook internationaal gezien; zeker als het vliegveld Lelystad eenmaal operationeel is voor internationale vluchten. In de haven zelf is nog ruimte voor uitbreiding. Ondanks alle digitalisering en de mogelijkheid om alles met een muisklik te vergelijken, gaat er volgens Rahusen niets boven een in-water show waar je daadwerkelijk aan boord kunt stappen en een boot kunt ‘beleven’. “Het kopen van een boot moet immers een feest zijn.” www.hiswatewater.nl DO YOU KNOW... ... that IMCI`s rtification experience is based on more than 20.000 products certified from more than 2.800 manufacturers? INTERNATIONAL info@imci.org www.imci.org Scan QR Code for IMCI`s contact data MARINE CERTIFICATION INSTITUTE ...we r you. JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2019 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication