49

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Foto Roel Ovinge Habbeké: reddingboot als plezierjacht Enorm enthousiast zijn ze bij Habbeké Shipyard in Hoorn over de nieuwe versie van de Valentijn-klasse. Dat spreekt uit het persbericht dat we ontvingen: “Wat een gevaarte! Kan je ook trots zijn op een machine? Jazeker! Ze is fantastisch.” Voor een Nederlandse klant die in Zweden gaat varen, bouwde Habbeké een professionele reddingboot om tot een fascinerend plezierjacht. De romp van de Valentijn 2000 klasse zelfrichtende reddingboten (KNRM) en het dichte stuurhuis, die Habbeke eerder bouwde voor Mauritanië en Curaçao, is verlengd tot 12 meter, inclusief zes zitplaatsen en een bemanningsverblijf. Habbeké kreeg als eerste in de Benelux de nieuwste Volvo-Penta D6-440 diesels geleverd, met de nieuwe hekaandrijving en inclusief alle opties als extra docking joysticks, autopilot, Dynamic Positioning System en Glass Bridge. De topsnelheid is bijna 45 knopen. De stoelen zijn volledig geveerde Shockwave S3 Corbin Drop Downs, inclusief armleuning bediening. Het schip is voorzien TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 12,00 m. Lengte romp: 10,96 m. Maximale breedte (over de tubes): 4,10 m. Breedte casco: 3,52 m. Diepgang: 0,70 m. Brandstoftanks: 2.150 l. Actieradius: 11 uur (full power) Materiaal: aluminium H111 CE-Categorie: A van de nieuwste elektronische snufjes, uitgevoerd door Ship-E Maritime installaties, waaronder 600 Ah lithium accu’s, custom built dubbel geschakeld C-zone systeem van Mastervolt, waardoor alles aan boord geschakeld wordt via de Glass Bridge of via de app. www.habbeke.nl Van der Valk met twee schepen in Cannes Van der Valk Shipyard uit Waalwijk is met twee schepen present op het Cannes Yachting Festival, van 10-15 september. De 32 meter lange Jangada 2 is het grootste schip in de Raised Pilothouse serie die Van der Valk ooit heeft gebouwd. Na proefvaarten in juni is het schip, een gezamenlijk ontwerp van Nick Top, Guido de Groot en Van der Valk, inmiddels aan de eigenaar in de Côte d’Azur overgedragen, die het ter beschikking stelt voor de presentatie in Cannes. ‘Vers van de pers’ is in Cannes de aluminium Beachclub 660 Flybridge, een baanbrekend design (in- en exterieur) van Cor D. Rover, met Ginton Naval Architects voor de rompvorm. Twee Volvo Penta D13 12,8l 6 cilinder diesels van elk 800 pk drijven het IPS-systeem aan, waarmee deze 20,5 meter lange Beachclub een topsnelheid van 30 knopen kan behalen. Het bijzondere is dat de Beachclub geen machinekamer heeft; de motoren zijn in het zwemplatform gebouwd. Een tweede Beachclub 660 is reeds in aanbouw, die wordt in 2020 opgeleverd. In mei kwam de eerste Beachclub 600 gereed. Vorige maand is Van der Valk begonnen aan de bouw van een aluminium 26 meter Raised Pilothouse. Ook wordt gewerkt aan de bouw van een aluminium 28 meter Explorer, die begin volgend jaar gereed komt. Het is een ontwerp van Guido de Groot en het derde schip in deze serie. Met twee MAN V12 1650 pk diesels haalt dit schip een topsnelheid van 20 knopen. Het is onder meer voorzien van gyroscopische stabilisatie. www.wimvandervalk.com DE JANGADA 2 VLAK VOOR DE TEWATERLATING IN WAALWIJK. Foto Tom van Oossanen DE BEACHCLUB 660 FLYBRIDGE WORDT IN CANNES GEPRESENTEERD. JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2019 49

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication