6

DE 15 METER LUXE MOTOR NOVA VITA IS GEBOUWD DOOR DE EIGENAAR. BIJZONDERHEDEN: DE STUURKAST KAN IN Z’N GEHEEL 60 CM. ZAKKEN VOOR EEN LAGERE KRUIPHOOGTE (NAAR 2,20 M.) EN ER STAAT EEN KLASSIEKE GARDNER 65 PK 4LW-DIESEL IN UIT 1954. de vlakbij de Tower Bridge, de traditionele ligplaats voor de palingaken. GROEN KRAANSCHIP Op het gebied van werk- en binnenvaartschepen heeft bureau Gaastmeer inmiddels veel ervaring. Opdrachtgevers uit die hoek hebben specifieke wensen en zijn geïnteresseerd in alternatieve aandrijvingen, zoals dual-fuel techniek, waterstof, hybride of volledig elektrisch. TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 21,60 m. Breedte: 5,85 m. Diepgang: 1,70 m. Doorvaarthoogte: 4,61 Waterverplaatsing: 82 ton CE-categorie: A Motor: MAN 450 pk Dekkraan: hydraulisch, 3.000 kg. Een sprekend voorbeeld is het 65 meter lange beunschip met kraan Prins 6 van Van den Herik. Het dieselelektrische schip liep in 2017 bij Scheepswerf Poppen van stapel en is dusdanig ontworpen en gebouwd dat het de CO-uitstoot minimaliseert. Twee dieselgeneratoren voeden de roerpropeller, boegschroef en de elektrische PLM-kraan. Die wint energie terug bij het uitvieren. Veel eerder al was bureau Gaastmeer betrokken bij de Nemo rondvaartboot in Amsterdam, die met een brandstofcel op waterstof kan varen. De techniek is dus volledig toepasbaar in de vaart, ware het niet dat de verkrijgbaarheid van waterstof het knelpunt is. DIT TRAWLERJACHT IS IN AANBOUW BIJ SCHEEPSWERF HEIJSMAN IN STAVOREN. TRAWLERJACHT Het ontwerpen van custom built jachten is een andere activiteit van bureau Gaastmeer. In mei is bij scheepswerf Heijsman in Stavoren de kiel gelegd van een 12,5 meter lang trawlerjacht. Brand: “Het is een stalen knikspant met veel volume, zonder dat het een strijkijzer wordt. De eigenaar wil lange zeereizen gaan maken en het schip is daartoe uitgerust met een grote brandstofcapaciteit. De motor is een John Deere diesel van 125 pk, dus relatief licht. Met een grote schroef van 76 cm is het schroefrendement optimaal. Met het oog op de stabiliteit wordt de opbouw in aluminium uitgevoerd. DE IN 2009 GEBOUWDE POOLSTER IS EEN ZEEWAARDIGE SLEPER, RONDSPANT STAAL, INGERICHT ALS JACHT EN GESCHIKT VOOR EEN LANG VERBLIJF EN VERRE REIZEN. Ritzema: “Hij krijgt geen actieve stabilisatoren, maar een systeem met mast en gieken, waaraan paravanen kan worden gevoerd. Eenmaal onder water zorgen deze ‘torpedo’s’ voor een dempende 6 JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2019

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication