VAN VOSSEN, STERK IN ELEKTRISCH AANGEDREVEN, ALUMINIUM OPEN BOTEN, HEEFT EEN INHAALSLAG GEMAAKT. wen, omdat we zelfvoorzienend zijn. Jaren geleden heb ik namelijk al besloten om de productie in Heeg te concentreren, en niet in het buitenland. Een belangrijk effect van de coronacrisis is de herwaardering van watersport; mensen zijn er weer achter gekomen dat het in eigen land uitstekend recreëren is. De belangstelling voor het zeilen is weer toegenomen. Van de Randmeer bijvoorbeeld, een Van De Stadt ontwerp uit 1958, hebben we het dubbele aantal bemiddelingsboten verkocht dan voorheen.” Wijma vervolgt: “Ik hoop dat mensen gaan nadenken en beseffen dat het niet normaal is om telkens goedkoop, massaal naar de zon te vliegen. Nederland is ook prachtig. Als dat besef doordringt, dan voorzie ik voor de komende jaren goede zaken in de zeilsportLekker buiten zijn en het kleine waarderen, daar gaat het om. Dat kan bij uitstek met onze boten die van hoge kwaliteit zijn en uitstekende zeileigenschappen hebben.” Naast de bestaande productie heeft Jachtwerf Heeg dit jaar ook twee casco’s gebouwd van de Winner 9, die in Duitsland worden afgebouwd. Wijma: “Als de modellen aanslaan en worden verkocht, dan gaan wij door met de productie voor Winner. Het is een mooie aanvulling op ons assortiment. Ontwerper Cees van Tongeren van bureau Van de Stadt heeft zowel de Pointer als de Winner getekend. We hebben in Heeg nog de ruimte om de productie uit te breiden.” DE SUPER LAUWERSMEER DISCOVERY 47 OC OP TOURNEE. ON TOUR “Het afgelopen seizoen is voor onze werf goed verlopen”, zegt Bastiaan Jousma van Super Lauwersmeer, “we zijn nog steeds lekker druk met bouwen en aanvragen blijven ook komen. Je ziet dat meer en meer mensen gaan nadenken over een eigen schip. Omdat het relatief veilig is op het water. In de meeste gevallen kunnen ze met hun eigen auto naar het schip rijden en mocht er weer iets onverwachts gebeuren, dan zijn ze ook ‘snel’ weer thuis. Een veel gehoorde opmerking is dan ook: voorlopig maar even niet meer vliegen naar verre bestemmingen, maar liever een eigen schip. Mijn verwachting voor 2021 is daarom niet minder dan andere jaren. Wat echter niet goed is voor de gehele jachtbouw, is het afgelasten van de beurzen. Schepen moet je als klant ‘voelen en beleven’, en waar kan dat beter dan op een beurs? De Super Lauwersmeer Discovery 47 OC was een beursprimeur voor de natte HISWA; we zijn er nu drie weken mee op tour zijn geweest door Nederland. Om de mensen in hun eigen omgeving kennis te laten maken met dit nieuwe model. Zo hebben we onze doelgroep weten te bereiken.” TEKST LAURENS VAN ZIJP JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2020 15
16 Online Touch Home