VAN DER WERFF BEGON MET EEN RUITSTRUCTUUR EN PROBEERDE DAARNA HET PRINCIPE VAN LATTENBOUW (VOORGROND). ‘Op een centrale plek gebogen plaatdelen maken is efficiënter’ EFFICIËNT WERKEN Naast ‘duurzaam’ is efficiënt werken een ander aspect dat Van der Werff bezighoudt, ondanks dat hij al met pensioen is. “In de staalbouw zie je dat het snijden, vormen en zetten op een centrale locatie wordt gedaan, en niet langer afzonderlijk op elke werf. Het zou mooi zijn wanneer we houten segmenten op een vergelijkbare manier zouden kunnen verwerken en als pakket kunnen aanbieden. Dus op een centrale plek onderdelen van een schip maken: gebogen plaatdelen, gelamineerde schotten, uitgefreesde spanten en dergelijke. Het werkt efficiënter en daardoor zal de prijs naar beneden gaan. Toepassing van hout wordt zo makkelijker. Hout wordt te vaak gezien als iets nostalgisch, maar dat is onterecht.” DUBBELE BOLLING Vraag is wel hoe je 3D gebogen vormen uit een plaat hout krijgt die je als pre-fab element kunt verwerken in de scheepsbouw. Er ging Van der Werff een licht op, toen hij een publicatie las over Curve Works (zie ook Jachtbouw Nederland 4-2017). Deze firma had een adaptieve mal in gebruik genomen om gekromde panelen in composiet te maken. Simpel gezegd een soort spijkerbed met metalen pinnen waarop een gewapende mat ligt. Met een computerprogramma is die mat in allerlei bolle vormen te drukken. Van der Werff ging langs om het systeem met eigen ogen te kunnen bekijken en zag hoe een stuk gevelbekleding was gevormd. Daartoe waren blokjes balsa gebruikt als vulling. Van der Werf: “Zo kwam ik op het EEN HALFMODEL VAN DE WERFFBOAT 21 OP ENKELE GEVORMDE PROEFDELEN. GOED TE ZIEN ZIJN DE LATTEN EN DE RUITJES. 20 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2020 idee om met ruitjes te gaan werken, want met dergelijke langs elkaar bewegende segmenten was een dubbele bolling te maken. Met een plaat uit één stuk lukt dat niet.” Voor een bruikbare vorm koos hij een deel van zijn Werffboat-ontwerp. Alle ruitjes werden van een druppel lijm voorzien en op een glasvezelmat geplakt. Dit proefstuk werd bij Curve Works in een vorm gedrukt en dat ging goed. “Ze zagen bij Curve Works mogelijkheden voor toepassing in de architectuur”, zegt Van der Werff, “en dat is alleen maar gunstig, want de jachtbouw is natuurlijk slechts een klein segment. Als er bredere toepassingsmogelijkheden zijn, wordt het voor investeerders aantrekkelijker.” LATTENBOUW Van der Werff maakte nog een tweede proefstuk en greep daarvoor terug op een beproefde bouwmethode: de lattenbouw waarmee kapper Hendrik Bulthuis ooit de BM construeerde. Van der Werff: “Ik maakte accoya latjes van 15 x 3 mm en lijmde die op een glasvezelmat. Toen de latten goed op de mat vastzaten, kon je die oprollen. Ook deze lattenconstructie bleek in een 3D vorm te kunnen buigen.” Hij vervolgt: “Het is composietbouw met 80% herwinbare grondstof en 20% eindige grondstof. De glasvezelmat gaan we vervangen door een vlasmat. Dat is puur natuurlijk materiaal. En we gebruiken bioepoxy van Polyservice, terwijl ook andere fabrikanten bio-producten gaan leveren. Zo gaat dat percentage van 80% herwinbare grondstof, dus duurzaamheid, omhoog.”
21 Online Touch Home