23

DE KOPER VAN DE TRITON KAN ER DIRECT MEE WEGVAREN. Foto Dick Holthuis ALTEA stand worden behaald. De diepgang bedraagt slechts 2,15 meter. De MTU-motoren hebben een gereduceerde NOx-uitstoot, waarmee het jacht als eerste aan IMO Tier III voldoet in de 500 GT serie. De Aquamarine heeft een steile boeglijn en grote, ononderbroken raampartijen in de main saloon en skylounge. Het hoofddek is aan de achterzijde verhoogd, waardoor de tendergarage annex beachclub overal een comfortabele hoogte heeft. Om de profiellijn niet te verstoren wordt de rescue tender onzichtbaar opgeborgen in een ruimte voor het stuurhuis. Het interieur van de Aquamarine is ontworpen door Cristiano Gatto, een ingetogen design met Japanse invloeden. Eind mei 2021 komt de 50 meter Altea in de vaart, geheel van aluminium. Het exterieur is ontworpen door Frank Laupman van Omega Yachts, met een onderwaterschip dat is ontworpen door Van Oossanen. Door gebruik te maken van lichtgewicht aluminium blijft het gewicht beperkt tot circa 320 ton. Het Cristiano Gatto design team ontwierp ook hier weer het interieur. TALKSHOW Heesen probeert op allerlei inventieve manieren contact met klanten te houden en de pers. Onlangs werd de eerste aflevering gemaakt van een talkshow, YachtTalk, die via de website van de werf bekeken kan worden. Aan het woord waren Erik Floor, een business consultant die voor Superyacht Builders Association (SYBAss) onderzoek heeft gedaan naar de superjachtmarkt, branding specialist Mark van Drieberge van Hypsos InstorePartner, Alessandra Nenci, CFO van Fraser Yachts. CEO Brouwer van Heesen, die ook aan tafel zat verduidelijkt: “De talkshow Heesen verkoopt Project Pollux Heesen Yachts heeft Project Pollux verkocht, het tweede jacht in de onlangs gerestylede 55m Staal-serie, dat op speculatie werd gebouwd. Er worden nog uitgebreide proefvaarten op de Noordzee gemaakt en dan kan het schip reeds eind januari 2021 aan de eigenaar worden opgeleverd. Het exterieur van de Pollux werd ontworpen door Frank Laupman van Omega Architects. Het jacht beschikt over zes suites, die plaats bieden aan twaalf gasten Het interieur is het tiende ontwerp van Bannenberg & Rowell voor Heesen. De Britse designstudio kreeg de vrije hand, met als resultaat een interieur met een rustgevende en verfijnde uitstraling. Via elektrisch bediende glazen schuifdeuren betreden de gasten de main saloon. Deze ruimte is afgewerkt met een combinatie van drie contrasterende soorten eucalyptus en een visgraat parketvloer. De wanden zijn van vloer tot plafond betimmerd, met aan bakboord boekenkasten en aan stuurboord een geïntegreerde bar. Verder naar voren bevindt zich het zitgedeelte met kamerhoge raampartijen en open gangboorden. Daarnaast bevindt zich de dining area. Verder TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 55,0 m. Breedte: 9,6 m. Diepgang (half beladen): 2,85 m. Tonnage: circa 760 GT Motoren: 2x MTU 8V 4000 M63 Stabilisatoren: Naiad Dynamics, 2 vinnen, type 720, zero speed Hoofdgeneratoren: 2 x Zenoro, elk 175kW Boegschroef: ZF-Marine 125kW Brandstoftank: 100.000 l. Watertank: 24.000 l. Bemanning: 13 Gasten: 12 naar voren, voorbij de entree, bevindt zich de royale eigenaarssuite van 86 vierkante meter. Kamerhoge raampartijen bieden een ruim uitzicht. Ook hier is weer gekozen voor de zachte en overwegend lichte tinten van vergrijsd eucalyptus en de combinatie met het visgraatparket in vergrijsd eiken. PANORAMISCH UITZICHT Op het benedendek bevinden zich nog vier ruime gastensuites. De multifunctionele skylounge beschikt over een vrijstaande bar en biedt een panoramisch uitzicht dankzij de grote raampartijen. Verder naar voren aan stuurboordzijde bevindt zich de VIP-suite. Het zonnedek is voorzien van een bar, dineerfaciliteiten en een grote jacuzzi. Door de tenders en toys op het voordek onder te brengen, ontstond achter op het benedendek extra ruimte. Hier bevindt zich een royale beachclub, voorzien van stoomcabine en sauna. Dankzij de stalen Fast Displacement Hull Form, die door Van Oossanen is ontworpen en doorontwikkeld door de eigen naval architects van Heesen, haalt het schip met twee MTU 8V 4000 M63 (IMO Tier III) dieselmotoren van elk 1.362 pk een topsnelheid van 15,5 knopen. Bij een kruissnelheid van 13 knopen bedraagt de actieradius 4.500 zeemijlen. is niet alleen ten faveure van Heesen, maar biedt ook bredere informatie aan ons klantenbestand, met onderwerpen over wat er gebeurt in onze industrie, welke technologie eraan komt.” www.heesenyachts.com TEKST RENS GROENENDIJK JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2020 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication