35

Smartgyro presenteert gyrostabilisatoren Tijdens de Salone Nautico in Genua is een nieuw merk gyrostabilisator gepresenteerd door de Italiaanse fabrikant Smartgyro, waar Yanmar sinds begin dit jaar een meerderheidsbelang in heeft verworven. De SG40 en SG80 gyrostabilisatoren, de eerste modellen in een reeks, zijn geschikt voor schepen van respectievelijk 50-60 voet en 60-70 voet. Volgens Smartgyro zijn ontwerpinnovaties onder meer het supersnelle roterende vliegwiel in een afgesloten behuizing onder vacuüm, om de warmteontwikkeling te minimaliseren en het energieverbruik te verlagen. Bij de SG80 is de ‘Anti-rolling torque at rated speed’ bijvoorbeeld 30.100 Nm. De stabilisatie gebeurt met besturingselektronica die op basis van algoritmen de bedrijfsparameters in realtime optimaliseert. Om warmteafvoer naar de omgeving te voorkomen, zijn de units vloeistofgekoeld, waardoor volgens Smartgyro hoge prestaties en een lange levensduur van de lagers zijn gegarandeerd. Ook is het door de vloeistofkoeling mogelijk om de stabilisator op de warmste plaatsen aan boord te installeren, zoals machinekamers. SERVICEVRIENDELIJK Alle onderhoudswerkzaamheden aan de SG40 en SG80 kunnen aan boord worden uitgevoerd, waardoor volgens Smartgyro de uitvaltijd en servicekosten aanzienlijk worden verminderd. Met afmetingen van slechts 0,86 x 0,93 x 0,72 m. (SG40) en 1,08 x 1,11 x 0,87 m. (SG80), zijn de modulair ontworpen Smartgyro-stabilisatoren te plaatsen in schepen met kleine toegangsruimten, dus ook voor refit. De SG80 weegt 980 kilo; de SG40 650 kilo. Begin 2021wordt de SG20 op de markt gebracht, voor schepen van 4350 voet. Later volgt dan nog de SG10, voor 36-43 voeters. PORTFOLIO YANMAR Voor Yanmar betekent Smartgyro een nieuwe aanvulling van een reeds uitgebreide portfolio. De naam Yanmar blijft voorbehouden aan de dieselmotoren voor brede toepassing, in de scheepvaart, landbouw en bouw. Vetus behoort sinds 2013 tot de Yanmar-bedrijven, en daarbij ook Maxwell (ankersystemen). Flexofold, een Deense fabrikant van schroeven, werd in 2017 ingelijfd. In 2019 werd een deal gesloten met Neander Shark voor de distributie van Dtorque diesel outboards via het Yanmar netwerk. www.smartgyro.com DMS Holland breidt uit Met de in eigen huis ontwikkelde stabilisatiesystemen gaat DMS Holland in Kerkdriel een nieuwe stap zetten. Daartoe is Theo Hoen in het bedrijf gekomen, die CEO en ook aandeelhouder in het bedrijf is geworden. Nieuwe investeerders bieden extra financiële ondersteuning voor research en design. Hoen heeft meer dan 30 jaar ervaring in het ontwerpen en produceren van apparatuur voor de pluimveesector bij Stork Food Systems, Marel en de Vencomatic Group. “Ik heb er altijd naar heb gestreefd om betrokken te zijn bij bedrijven op het snijvlak van innovatie in hun vakgebied”, zegt Hoen. “Daarom was ik verheugd om deze nieuwe rol bij DMS Holland op me te nemen. In deze fase van mijn carrière ben ik in de bevoorrechte positie om te kunnen kiezen waar ik werk. DMS Holland voldoet volledig aan mijn selectiecriteria, werken met goede mensen en innovatieve producten met een enorm potentieel.” DMS begon in 2012 met de DMS MagnusMaster intrekbare rotorstabilisator voor langzaam varende semi-displacement jachten tot 30 meter, waarvan er inmiddels al meer dan 300 zijn verkocht. Later kwam daar Yanmar: Saildrive voor grotere zeiljachten De SD15 Saildrive van de Duitse fabrikant ZF kan nu gekoppeld worden aan motoren van Yanmar voor grotere zeilboten: de 4JH80, 4JH110 en 4LV150 common rail-dieselmotoren. Yanmar zegt daarmee aan een grote vraag uit de markt te beantwoorden. Extra kenmerken van de saildrive zijn onder meer hydraulisch bediende lamellenkoppelingen voor soepele schakelprestaties en een geïntegreerde rem op de uitgaande as. De SD15 past bij een Flexofold inklapbare schroef van de Deense dochteronderneming van Yanmar. De SD15, in combinatie met de 4JH80 en 4JH110, komt in de eerste helft van volgend jaar op de markt; de introductie van de 4LV150-optie is in een later stadium gepland. www.yanmar.nl het besturingssysteem DMS Universal bij en DMS AntiRoll, voor langzaam varende superjachten groter dan 30 meter. In ontwikkeling is DMS Wavemaster, een systeem dat de kop van een geankerd jacht in de golven houdt. Onderdelen van de productie en montage worden niet meer uitbesteed, dat gebeurt in eigen huis. Hoen ziet grote kansen voor DMS. “Het bedrijf heeft in de praktijk bewezen baanbrekende oplossingen te kunnen creëren en mijn rol zal zijn om ervoor te zorgen dat we het vizier stevig op de horizon gericht houden en daar niet van afwijken. We gaan uitzonderlijke nieuwe producten introduceren.” Het team wordt deze maand alvast versterkt met een werktuigbouwkundige die gaat assisteren bij de ontwikkeling en er is een vacature voor een verkoper (m/v) binnendienst. www.dmsholland.com THEO HOEN: “VIZIER OP DE HORIZON RICHTEN.” JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2020 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication