47

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Smeding bouwde Kameleon-casco Smeding Jachtservice in Dronrijp had een speciale klus: de Kameleon bouwen, een van de beroemdste open boten van Nederland, waarmee de tweelingbroers Hielke en Sietse Klinkhamer hun avonturen beleven. De boot vaart in de nieuwste film ‘Kameleon aan de ketting’, van regisseur Steven de Jong. Smeding heeft de engineering tot snijpakket gedaan en vervolgens ook het casco gebouwd. Het is van aluminium, zodat er snel mee gevaren kan worden. Het ontwerp is van Conoship. Bootcentrum Geertsma in Grou, bekend van de BeGe motorjachten, deed de afbouw van de Kameleon. HET CASCO VAN DE KAMELEON, GEBOUWD VOOR EEN NIEUWE FILM OVER DE AVONTUREN VAN DE TWEELING HIELKE EN SIETSE KLINKHAMER. Grappig is dat de verhaallijn in de film erin voorziet dat de Kameleon aan de ketting wordt gelegd omdat er een meer dan tien jaar oud diesel in zit. De boot is om die reden expres oud gemaakt, maar wel voorzien van zonnepanelen. De boeven in de film maken zich uit de voeten in een snelle aluminium tender van Zilverman, die – hoe toevallig – ook in Dronrijp werd gebouwd. MEER OPDRACHTEN Smeding heeft de afgelopen tijd meer opdrachten verwerkt. Zoals de aluminium opbouw voor de X-treme 105 voeter die gebouwd wordt door X-treme Yachts en Holterman Shipyard. Die opbouw is 22 meter lang 7,50 meter breed, terwijl het casco 33 x 8,50 meet. “Qua detaillering vrij futuristisch, een mooi project om te mogen doen”, aldus Geert Smeding, “en dat geldt ook voor een 16 meter aluminium motorjacht, waarvan de romp blank aluminium blijft en excentrisch geschuurd is. Het is een schip voor een particulier, naar een ontwerp van Hans Langenberg. We hebben nu nog casco’s in aanbouw voor De Boarnstream, Steeler Yachts, Holterman Shipyard en Noblesse Cruiser.” DE ALUMINIUM OPBOUW VAN DE X-TREME 105 DIE VOOR HOLTERMAN WERD GEBOUWD. www.smedingjachtservice.nl Wajer 38 kan een beetje vliegen Foils zijn trendy. Van surfboard tot America’s Cup, de onderwatervleugel is prominent aanwezig. Wajer Yachts schakelde Van Oossanen Navel Architects in om de Wajer 38 en 38 S te upgraden met de ‘Foil Assist’ van roestvast staal, die midscheeps onder de romp wordt geplaatst. De boot krijgt daardoor een lift tot net boven de golven, wat een bijzonder rustig vaarbeeld geeft. Meegenomen is dat bovendien het brandstofverbruik daalt met 10 tot 20 procent en de maximumsnelheid met 3 tot 6 procent toeneemt. Van Oossanen is al sinds 2003 bezig met de ontwikkeling van de Foil Assist. De toepassing bij Wajer bevindt zich nog in een testfase. Er is reeds patent op het systeem aangevraagd. De Foil Assist is ontwikkeld om weerstand te bieden bij het nemen van scherpe bochten en om de pieken van de golven te dempen. Doordat de onderwatervleugel het gewicht gedeeltelijk draagt, in plaats van geheel op de waterlijn van de romp, wordt het effect van de golven op de boot minder hevig. En omdat de boot niet helemaal uit het water omhoogkomt, blijft het vaargedrag van de planerende boot normaal en voorspelbaar. Bovendien zijn de gewichtsvoorwaarden niet zo stringent als voor een volledig hydrofoilende boot. FACELIFT De Wajer 38 en 38 S hebben voorts een facelift ondergaan, wat resulteert in strakkere lijnen in de spiegel, de carbon raamlijsten en zwart gepoedercoate luchtroosters. Ook zijn de nieuwe modellen voorzien van inhuis ontworpen kuipstoelen met speciale vering en veel nieuw materiaalgebruik zoals carbon en een composiet dek. De meeste verbeteringen zijn een direct gevolg van huidige klantervaringen, zoals de meer uitgesproken stootranden, geïntegreerde opslag van een Seabob in de spiegel van de boot, een geïntegreerd zwemplateau met weggewerkte zwemladder, comfortabelere loungekussens en een Garmin touchscreen voor de besturing. “We ontwikkelen continu nieuwe technologieën om onze vloot te verbeteren”, aldus Dries Wajer, directeur van Wajer Yachts. “Naast de esthetische, materialen en praktische upgrade, wilden we echt een stap zetten in het verbeteren van de performance van onze 38-modellen. Met het installeren van de foil assist is ons dat gelukt”. www.wajer.com JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2020 47

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication