NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Linssen zet Intero-stijl door Linssen Yachts heeft in samenwerking met designstudio KesselsGranger DesignWorks na de Grand Sturdy 30.0 en de 35.0 ook de 40.0 AC en Sedan in de Intero-stijl uitgevoerd. Kenmerkend zijn de vloeiende lijnen, te zien in bijvoorbeeld de gebogen driedelige raampartij met vergroot glasoppervlak, die bovendien meer licht in de boot brengt. Ook in de voor- en achterkajuit zorgen grotere patrijspoorten voor meer lichtinval. Met een volledig nieuw ontwikkeld Floor Integrated System (FIS) worden alle leidingen en bekabeling efficiënter weggewerkt. De nieuwe machinekamerinrichting is overzichtelijker en dankzij het TMM-principe (Ten Main Modules) is er goede toegang tot alle componenten. De twee bedieningspanelen voor het Integrated CAN-bus Controlled Electric Supply System bevinden zich op een centrale plek in het leefgedeelte, direct bij de stuurstand, die meer is geïntegreerd in het dek, waardoor er meer ruimte is voor apparatuur. Bovendien wordt de minimale doorvaarthoogte verlaagd van 3,00 naar 2,93 meter (bij neergeklapte mast en ramen). Bij de 40.0 Sedan Intero is aan bakboordzijde naast de stuurstand een schuifdeur toegevoegd. www.linssenyachts.com TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte o.a.: 12,85 m Breedte: 4,30 m. Diepgang: 1,20 m. Waterverplaatsing: 16,5 ton/15,5 ton (Sedan) Motor: Volvo Penta D3-110 pk Steeler brengt ode aan Charles Bronson Steeler Yachts uit Steenwijk vernoemde de nieuwste tender/cruiser naar een legendarische filmheld: de in 2003 overleden Charles Bronson. Ruig, hard en mysterieus was hij in zijn rollen en kennelijk ziet de Overijsselse werf een weerspiegeling daarvan in het model Bronson 50. Een opsteker was de Boot van het Jaar Innovatieprijs van de HISWA te water, bedoeld voor nieuwe boten, waarbij innovatie een essentieel onderdeel uitmaakt van het concept. De aluminium Bronson 50 heeft een open verbinding tussen twee leefruimten, met een glazen plafond en de bimini die niet alleen tegen de zon beschermt, maar door de kantelfunctie ook tegen de wind. Zeg maar een beetje de hoed die Charles Bronson naar beneden trekt. Het plan was de boot medio september op het Cannes Yachting Festival aan het internationale publiek te tonen, maar dat viel in het water door de afgelasting van de prestigieuze watersportbeurs in een laat stadium. Maar niet getreurd, vanuit St. Tropez werden private viewings georganiseerd en in Genua ging de Salone Nautico wel door, daar was nog een plekje vrij. ‘BOVEN VERWACHTING’ René van de Berg is eigenaar van de boot en hij kon in St. Tropez de Bronson 50 met een pittig windje en flinke zeegang uittesten: “Mijn eerste ervaringen zijn ver boven verwachting. De leefruimte binnen is erg groot en het glazen schuifdak is heerlijk. Naast al deze luxe zijn de vaareigenschappen het meest bijzondere. Cruisen op zee met 30-35 knopen is een feest voor schipper en gasten!” Naval architect Menno van Dijk van Studio Delta legt uit dat zijn bureau altijd heel veel aandacht aan het vaargedrag op zee besteedt: “Bij de Steeler Bronson 50 mochten we helemaal losgaan op dat gebied. Het is een ideaal voorbeeld van onze visie: een snelvarend schip moet ook een goed zeegaand schip zijn.” GLASS COCKPIT De schipper en drie mede-opvarenden kunnen op de vier stuurstoelen zitten, waarbij ze goed zicht hebben op de Volvo Penta Glass Cockpit met Garmin-breedbeelddisplays. Vanuit de kombuis - bereikbaar via een RVS trap - blijft contact mogelijk met de mensen buiten. Het interieur is standaard uitgerust met twee 2-persoons slaapkamers, twee toiletten en een douchecabine. Drie Bronson 50’s zijn er inmiddels verkocht (St. Tropez, Ibiza, Mexico). De rompen vier en vijf zijn in aanbouw. Steeler kondigt ook nog een grotere versie aan, maar details daarvan zijn nog niet bekend gemaakt. www.steeleryachts.com TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 14,99 m. Breedte: 4,46 m. Diepgang: 1,25 m Dieseltank: 2.200 l. Motoren:Twin Volvo Penta IPS 800 Snelheid: 32 knopen (kruis)/36 knopen (top) Generator: Northern Lights 10 kW Dekbekleding: Flexiteek 2.0 Boegschroef: Side Power 120 kgf Trimsysteem/interceptors: Humphree Warmwater: Webasto, Isotemp boiler-50 l. Drinkwatertank: 270 l. (Seagull filters) Vuilwatertank: 200 l. CE-classificatie: B 50 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2020
51 Online Touch Home