8

Amels 242, twee Amels 200’s en de drie jaar oude Amels 272 ‘Here comes the sun’, die een refit voor een nieuwe eigenaar ondergaat. ‘TWINTIG PROJECTEN ONDERHANDEN’ Met Damen Yachting gaat het heel goed, vertelt Rose Damen. “We hebben op dit moment twintig projecten onderhanden in verschillende stadia, refit en nieuwbouw. Als we een order boeken gaan we het er over het algemeen direct aan beginnen, want we hebben klanten die niet willen wachten. De bouwtijd van een gemiddeld project is drie jaar.” De werf bouwt ook op speculatie, en dat betekent dat als een klant laat in het bouwproces instapt, er nog maar weinig ruimte is voor flexibiliteit bij de inrichting van het schip. “Op de werf zijn we elke dag bezig om zo goed mogelijk met de gevaren van Covid-19 om te gaan. Aan boord moeten onze mensen soms samenwerken in kleine ruimtes, dat is moeilijk. In maart hebben we een paar corona-gevallen gehad. Door direct maatregelen te nemen, mensen in quarantaine te laten gaan, was dat gelukkig snel onder controle. Het belangrijkste doel is om de werf open te houden en daarom zijn we heel streng met het toelaten van mensen die uit oranje gebieden komen.” Bij Damen Yachting in Vlissingen zijn 450 mensen in vaste dienst. “Met co-workers erbij – die zien we ook gewoon als collega’s – zijn er tijdens een drukke periode zoals nu tussen de 1.500 en 1.800 BLIKVANGER WAS HET EXPEDITIEJACHT LA DATCHA. HET 55 METER LANGE YACHT SUPPORT VESSEL ‘BLUE OCEAN’, DAT TE KOOP STAAT VOOR 6 MILJOEN EURO. AAN DEK WATERSPEELGOED, WAARONDER EEN DUIKBOOTJE VAN UBOAT WORX UIT BREDA. mensen aan het werk.” In Vlissingen zijn wel vijftig vacatures door het hele bedrijf heen. “Het blijft een uitdaging om goede vakmensen te vinden. We hebben een heel leuke, hechte relaxte, platte organisatie om bij te werken”, prijst Rose Damen het bedrijf aan. “Het is ontzettend leuk om in Zeeland te wonen en te werken bij een internationaal bedrijf, een mooie industrie. Je ziet het product tot stand komen.” Kampvuur op het voordek De fotocamera mocht tijdens het persbezoek aan Damen Yachting in Vlissingen alleen buiten worden gebruikt. De luxueuze interieurs mochten uitsluitend met slofjes of kousenvoeten worden betreden, en dat was maar goed ook, want in superjachten wordt zelfs zijden vloerbedekking gebruikt. In de bouwhallen gonst het van de activiteit, snerpende geluiden en het geruis van luchtafzuiging. We passeren binnen twee jachten in aanbouw van het type Amels 200; het ene is verkocht en het andere wordt op speculatie gebouwd. Een dok is leeg, gereed voor de volgende refit. Er ligt een Amels 242, waarvan de bouw in mei dit jaar is begonnen. Wordt in sept 2021 opgeleverd. Een drie jaar oude Amels 272 ‘Here comes the sun’ wordt met een zestal meters verlengd, een hele operatie. Damen Naval bouwt de sectie voor verlenging, die er straks in één keer tegenaan wordt gezet. RONDLEIDING De Engelsman Andrew Tree is de technische supervisor namens de eigenaar van een 77,8 meter lange custom build in aanbouw. Met 2865 GT heeft het schip een uitzonderlijk groot volume, wat vooral door de grote breedte in verhouding tot de lengte komt. Tree geeft een uitgebreide rondleiding over het schip en vertelt allerlei details, zoals de aanwezigheid van een lift voor het personeel en een glazen lift voor de gasten. Het zwembad kan in een paar minuten worden leeggepompt in het geval dat het schip gaat varen, de 27 ton water wordt dan in een onderdekse tank opgeslagen. De machinekamer krijgt een glazen plafond, zodat die door de gasten van boven gadegeslagen kan worden. We belanden op het enorme voordek. En dan komt de verrassing. Tee: “Hier komt een vuurplaats, en onder dat luik wordt het haardhout opgeslagen. Alles gebeurt met de nodige voorzorgsmaatregelen, want je kunt natuurlijk niet zomaar een kampvuurtje stoken.” 8 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2020

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication