14

krachtiger versie. De Aquatro is leverbaar met verscheidene accusystemen en wordt zowel aan de consument als business to business geleverd. Het is een van de activiteiten die Meijer nadrukkelijker voor het voetlicht wil halen. MAATWERK TWEE NIEUWBOUW MALLEN. PORTFOLIO Anno 2021 heeft Hoora Watersport een portfolio van vier zeilboten en twee sloepen. De zeilboten zijn de open kielboten Hoora Valk, Motion 670 (voorheen de Torenvalk), Efsix en de daysailer Day.M8 (DayMate). De sloepen zijn de Pura Vida en de Enduro. De Motion is een rondspant met een elektropod achter de kiel en is voorzien van een doorgelat grootzeil. De Efsix is een Van De Stadt ontwerp uit 1975, een 6 meter lange open boot met ophaalbare kiel. De Day.M8 is een daysailer, naar een ontwerp van Klaas Bood. “Dat laatste schip is een andere categorie qua grootte, comfort en prijs en trekt dus een andere doelgroep”, zegt Eva Meijer, “maar er stappen ook zeilers over uit onze andere boten.” Hoora levert zowel aan particulieren als verhuurbedrijven en zeilscholen, ook in Duitsland. De jaarlijkse productie ligt tussen de 40 en 60 boten, afhankelijk van de gebouwde modellen, want een Day.M8 heeft natuurlijk een langere doorlooptijd dan een Valk. Bij Hoora Watersport werken vast acht mensen; bij Hoora Verhuur vier. PODMOTOR Vader Meijer had zich destijds ook beziggehouden met elektrisch varen en hij begreep dat luchtgekoelde motoren niet geschikt waren voor zeilboten. Daarom ontwikkelde hij een watergekoelde podmotor. Verder was een geoptimaliseerd onderwaterschip cruciaal voor een efficiënt gebruik van een elektrische aandrijving. Daarvoor ontstond de Torenvalk, die met vacuüminjectietechniek werd gebouwd. Ook de Endurosloep werd helemaal afgestemd op een 14 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 elektrische voortstuwing. In 2004 kwam de gestroomlijnde, watergekoelde Aquatro podmotor op de markt. Eva Meijer: “Wij zijn natuurlijk geen motorfabrikant, maar we werken hiervoor samen met Arka in Giethoorn. De Aquatro heeft dankzij het hydrodynamische ontwerp weinig weerstand in het water, wat ideaal is voor zeilboten en sloepen. Het vermogen is 3,5 kW en we werken inmiddels aan een Dat geldt eveneens voor de productie van casco’s en bootonderdelen. “We doen veel meer dan het verhuren van boten”, aldus Eva Meijer, “we maken bijvoorbeeld casco’s voor derden en ook polyester onderdelen zoals luiken. We hebben de expertise en capaciteit in huis. Verder ontwikkelen we rubberen bootonderdelen, zoals ‘stootneuzen’ voor de Valk en ook Lasers. Verhuurbedrijven zijn namelijk veel tijd kwijt aan het repareren van boegschades. Wij kunnen dergelijke profielen gieten en werken voor maatwerk samen met DG Rubber uit Nijkerk. Wij maken aanvullende hoekstukken voor hun profielen, bijvoorbeeld voor de ONJ schepen. MOOI MAATWERK: GEGOTEN RUBBEREN STOOTNEUZEN VOOR DE VALKEN EN LASERS.

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication