20

EEN DEEL VAN HET SNIJPAKKET VAN EEN NOBLESSE CRUISER 47 AC. SINDS 2007 IS SMEDING SPECIALIST IN CASCOBOUW; HIER EEN BOARNCRUISER ELEGANCE 1440 SEDAN IN AANBOUW. Door deze goede relaties zijn zij ook bereid om hierin mee te werken, ook voor de komende projecten hebben we weer 80 ton staal en aluminium kunnen vastleggen; daar zie je dat trouw aan je partners loont.” De verwachting is dat prijzen zullen stabiliseren of zelfs dalen. Dat maakt het inkopen van een nieuwe metaalvoorraad lastig. Lang wachten met bestellen levert misschien een meer gunstige prijs op, maar vergroot ook de kans dat je achter het net vist door de schaarste. Kortom, het zijn uitdagende tijden. DE BROERS HUGO (L) EN GEERT SMEDING. ELF BOUWNUMMERS Aan het eind van 2021 heeft Smeding Jachtservice elf bouwnummers voltooid. De casco’s variëren van een Holterman 54, de eerder genoemde Steeler, diverse Boarncruisers, Noblesse Cruisers, Langenberg cabin cruisers en zelfs een Barkas 1000 Hardtop, die voor Keikes werd gebouwd. “Aantallen zeggen niet eens zoveel”, verduidelijkt Hugo Smeding, “het gaat om de bouwuren; daar calculeren we op. We kijken goed naar hoe bewerkelijk een ontwerp is om te bouwen. Daar speelt onze ervaring een belangrijke rol.” Die ervaring omvat inmiddels veertien jaar cascobouw. In 2007 begonnen de broers Smeding met hun eigen bedrijf. Om kort daarop geconfronteerd te worden met de langdurige economische crisis die ook de jachtbouw hard trof. “Het is goed dat we die tegenwind hebben meegemaakt”, blikt Geert Smeding terug, “we hebben in de praktijk geleerd dat het niet allemaal vanzelf gaat en je scherp moet blijven. Die economische SPECIALISME IS NODIG, WANT SCHEPEN WORDEN STEEDS COMPLEXER. 20 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 crisis was het kantelpunt van seriebouw naar semi-custombouw en daarin hebben we het verschil kunnen maken.” Sterke troef van meet af aan is dat Smeding meer biedt dan cascobouw alleen. Ook ontwerp en engineering kunnen worden verzorgd. Daar richt Hugo Smeding zich als scheepsbouwkundige op, samen KWALITEITSNIVEAU Voor 2022 is het orderboek al voor circa 70 procent vol. Het aantal aanvragen overstijgt de productiecapaciteit en het is verleidelijk om snel die capaciteit te vergroten. Toch hebben de broers Smeding besloten dat niet te doen. “Het is een keuze tussen kwaliteit-gestuurd werken of capaciteit-gestuurd. Wil je opschalen in capaciteit, dan met collega Klaas Postma. Geert heeft een werktuigbouwkundige achtergrond, en is met twaalf lasdiploma’s op zak een door de wol geverfde cascobouwer. Hugo: “Onze lijnen zijn kort, wij lopen zo de bouwloods in om feedback te krijgen van de productie. Zo kunnen we de tekeningen afstemmen op onze manier van bouwen. Wij snappen de bouwers.” Naast cascobouw en ontwerp/engineering doet Smeding ook outfitting en constructie: de werf maakt componenten voor (super)jachtbouw en aanpassingen aan bestaande jachten.

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication