23

KORT NIEUWS Raymarine met Emerson in DockSense Raymarine is voor zijn aanmeersysteem DockSense Control een samenwerking aangegaan met het Amerikaanse technologiebedrijf Emerson, dat een 3D-joysticksysteem ervoor heeft ontwikkeld. Het ‘ondersteund aanmeren’ wordt hiermee nog gemakkelijker gemaakt. “Emerson zet zich al lang in om het manoeuvreren van schepen steeds veiliger en gemakkelijker te maken”, aldus Steffen Kauth, Business Development Manager bij Emerson Automation Solutions. “Met het Aventics Marex 3D-joysticksysteem hebben we een grote stap voorwaarts gezet op dit pad, door intuïtieve bediening met één hand, met grote nauwkeurigheid bij het manoeuvreren. Dynamische positionering was nog zo’n mijlpaal. Met Raymarine Docksense wordt een nieuw niveau van bedieningscomfort bereikt.” VIER JAAR GELEDEN BEGONNEN Ingenieurs van Raymarine zijn bijna vier jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van technologie om het aanmeren van een boot gemakkelijker te maken. Het systeem maakt gebruik van een reeks Teledyne FLIR stereoscopische camera’s voor een ‘Virtual Fender’-zone rond het schip. DockSense Control detecteert palen, steigers en andere schepen zodra deze in de buurt komen en geeft die informatie weer op een Raymarine Axiom multifunctioneel display. POSITIE BOOT VASTHOUDEN DockSense Control detecteert een object en beweegt het schip in de richting die de schipper via de joystick aangeeft. Tegelijkertijd worden de effecten van wind en getij gecompenseerd. Zonder commando’s houdt het systeem de positie van het schip vast. Het stereovisiesysteem geeft een overzicht van objecten rond het schip. Raymarine DockSense Control is beschikbaar voor toepassingen met binnenboordmotoren met schroefas en boegschroeven. www.raymarine.nl Harmo: elektrisch varen met Yamaha Yamaha Motor introduceert de Harmo, een elektrisch voortstuwingssysteem voor boten, voorzien van Rim Drive technologie, die volgens Yamaha efficiënter werkt dan een gewone schroef van dezelfde grootte. De aandrijfeenheid wordt gemonteerd op de rotorring; de schroef is dus niet gekoppeld aan een as. Harmo kan volgens Yamaha in vergelijking met conventionele elektrische aandrijvingen grotere boten aandrijven met een lager energieverbruik, minder trillingen en geluid. De joystickbesturing, gebaseerd op het Helm Master EX-systeem dat traditioneel alleen wordt gebruikt voor de Yamaha Premiumen High Power-buitenboordmotoren, biedt volledige intuïtieve controle van de boot. Harmo wordt op dezelfde manier gemonteerd als traditionele buitenboordmotoren, via een spiegelbeugel, en heeft een kantelfunctie voor als de boot niet wordt gebruikt of uit het water wordt gehaald. De Respiro, een bijna zeven meter lange tender van carbon en mahonie door de Italiaanse botenbouwer Venmar, is de eerste boot met een 4 kW Harmo-voorstuwing. www.yamaha-motor.eu Warmdraaien voor Boot Düsseldorf De organisatoren van Boot Düsseldorf zijn aan het warmdraaien voor de grootste watersportbeurs ter wereld, die van 22 t/m 30 januari 2022 op de planning staat. De negendaagse beurs, met een oppervlakte van 220.000 vierkante meter in 17 tentoonstellingshallen, moet weer als vanouds gaan draaien. Zijn aanwezigheid bij de opening van de Kieler Woche begin september gaf Wolfram Diener, CEO van Messe Düsseldorf, een goed gevoel. “De corona-regelgeving maakt de organisatie van evenementen, wedstrijden of beurzen weer zonder problemen mogelijk.” De Caravan Salon in Düsseldorf, die begin september werd gehouden, was een succesvolle testcase met 185.000 bezoekers. De komende maanden volgen de internationale beurzen A+A voor gezondheid en veiligheid op het werk en van 15 tot 18 november Medica en Compamed, alle met grote aantallen bezoekers. “In de gesprekken met onze partners is het heel duidelijk dat iedereen uitkijkt naar het opstarten van Boot Düsseldorf 2022. In januari geven we opnieuw het startschot voor het komende watersportseizoen en presenteren we hoogtepunten, innovaties SmartGyro ‘on tour’ De Italiaanse fabrikant SmartGyro volgt een toer langs grote (watersport)beurzen om haar nieuwste model gyroscopische stabilisatoren te presenteren, de SG20. De Japanse motorenfabrikant Yanmar is meerderheidsaandeelhouder in SmartGyro. De nu geïntroduceerde SG20, die ook op METSTRADE te zien zal en toeristische attracties”, aldus Petros Michelidakis, projectdirecteur van Boot Düsseldorf. INTERBOOT SUCCES Hoe gretig het publiek is voor het bezoek aan beurzen bleek al uit de 60ste editie van de Duitse botenbeurs Interboot in Friedrichshafen, die 26 september eindigde. Er waren ruim 45.000 bezoekers in negen dagen, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2020. Onder de circa 280 exposanten uit dertien landen waren uit Nederland Aquanaut en Linssen. www.boot.de zijn, is geschikt voor boten tussen 45 tot 55 voet, nieuw en refit. De stabilisator weegt 495 kilo en heeft als afmetingen 0,76 x 0,77 x 0,65 m. SmartGyro gaat er prat op dat de service en onderhoud aan boord kunnen plaatsvinden. De SG40 en SG80 zijn reeds op de markt en nu volgen de SG10 en SG20, een range schepen bedienend tussen 9 en 24 meter. www.smartgyro.com JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication