33

NJI COLUMN Maurits Zeinstra, voorzitter NJI Het ministerie van I&W voerde tijdens de vakantieperiode een internetconsultatie uit naar het wetsvoorstel voor de verzegeling van de buitenafvoer voor ongezuiverd toiletwater van (uitsluitend!) pleziervaartuigen. Er kwamen meer dan 2.500 reacties op. In het merendeel daarvan wordt aangedrongen op uitstel, zodat de industrie meer tijd krijgt om zuiveringsinstallaties te ontwikkelen. De NJI is ook die mening toegedaan en pleit bovendien voor structurele oplossingen aan wal. Stuur de schipper niet de bosjes in De verplichting om vanaf 1 juli 2022 de buitenafvoer af te sluiten volgt op een eerdere wetswijziging waarin het lozen van gezuiverd toiletwater via een gecertificeerde zuiveringsinstallatie wordt toegestaan. De NJI stelt dat verzegeling van de afsluiter van de zwartwaterafvoer onder de waterlijn alleen kan als er voldoende voorzieningen op de wal zijn om zwartwatertanks leeg te zuigen; eerst de infra inrichten alvorens de overheidseisen te bekrachtigen. Sinds 2009 mag vanuit pleziervaartuigen geen toiletwater meer worden geloosd op het oppervlaktewater. Dit verbod bleek echter moeilijk te handhaven. In 2018 is daarom in de Tweede Kamer een motie aangenomen om de buitenafvoer van spoeltoiletten aan boord te verzegelen. De inmiddels vroegtijdig vertrokken minister Van Nieuwenhuizen gaf aan de motie te zullen uitvoeren, maar zegde wel toe ook een regeling te zullen maken voor het lozen van gezuiverd toiletwater. Dat was wettelijk gezien al vanaf 2009 mogelijk, maar de regeling is nooit uitgewerkt, wellicht ook de reden waarom de industrie dit niet heeft opgepakt. Het ministerie gaat er echter vanuit dat nu de verzegeling van buitenafvoeren een feit wordt, de industrie snel zuiveringssystemen op de markt zal brengen. Een onrealistische redenatie, want er zijn immers drie jaar na de wetswijziging nog nagenoeg geen betaalbare compacte zuiveringsinstallaties op de markt. ZUIVERINGSINSTALLATIE Sinds 2009 zijn er vrij veel afvalwatertanks op bestaande schepen ingebouwd. Op zich zouden die met een zuiveringsinstallatie aangevuld kunnen worden, of daardoor te vervangen zijn. Echter bij veel schepen vormt de afvalwatertank een onderdeel van de constructie, of is deze op een slecht bereikbare plek ingebouwd. Een plek, waarbij je de halve boot moet slopen om de tank te kunnen verwijderen, laat staan ruimte te creëren om er een zuiveringsinstallatie bij te plaatsen. Los van de technische aspecten en ieders behoefte naar schoon vaarwater speelt ook het financiële plaatje een niet te onderschatten rol. Installaties die aan de in de regels gestelde normen kunnen voldoen bestaan nog niet, dus is er ook geen richtprijs. De in de toelichting genoemde € 2.500 voor een zuiveringsinstallatie lijkt een lage inschatting, zeker wanneer deze in een ouder (zeil)schip moet worden ingebouwd. BETERE VOORLICHTING Het belang van schoon water bij de watersporters en bedrijven moet nog groeien, betere voorlichting op dit gebied zou geen kwaad kunnen. Verder moet er een landelijke dekkende infrastructuur van inzamelpunten voor zwartwater zijn wil je dat de watersporters ze gaan gebruiken en de overheid erop kan handhaven. Bij verblijf aan boord en gebruik van het boordtoilet zal toch met regelmaat en wellicht wel om de twee dagen de zwartwatertank geleegd moeten worden. Fraude is altijd mogelijk, zelfs bij een permanent afgesloten lozingspijp (denk aan de puts). De mate waarin dat gebeurt hangt samen met de beschikbaarheid van faciliteiten. Fraude of het ongewenst gebruik van ‘de bosjes’ wordt in de hand gewerkt door de afwezigheid van laagdrempelige alternatieven, de beschikbaarheid van adequate voorzieningen op de wal en voldoende uitpompstations voor schepen met een zwartwatertank. Het is een illusie om te veronderstellen dat bij gedwongen verzegeling de markt direct zal voorzien in zuiveringsapparaten. VIGNET ALS OPLOSSING Afvalwaterverwerking is een publieke taak die centraal geregeld moet worden, maar waarbij wel de vervuiler betaalt. De investering die gepaard gaat met het uitbreiden van vuilwater inzamelstations mag niet uitsluitend op de ondernemer verhaald worden. Toch zal ook de (lokale) overheid fondsen moeten genereren om deze en andere investeringen tot het behoud van een mooi vaarland te kunnen bekostigen. Wellicht biedt een betaald vignet voor de recreatieve gebruikers van al het Nederlandse vaarwater de oplossing. Vergelijkbaar met het Zwitserse Autobahnvignet, eenvoudig, niet op naam en met prettige bijkomstigheid eindelijk per categorie inzage in het aantal actief gebruikte schepen in Nederland. Dan weten we ook hoe groot het vuilwaterprobleem echt is. EEN FILTERINSTALLATIE VAN HAMANN AG VOOR FECALIËN DIE IMO, USCG & EU MED GECERTIFICEERD IS, MAAR (NOG) NIET VOOR NEDERLAND. JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication