de vraag naar stalen jachten, zeker naar schepen boven de 12 meter. Ik realiseerde me dat we in het snelvarende segment planerende boten moesten aanbieden die een meerwaarde hadden ten opzichte van de grote buitenlandse merken. Kortom, we moesten ook in aluminium gaan bouwen. We deden hetzelfde als in staal: maat gemaakt. Voor een nieuwe doelgroep, de superrijken. Die hebben vaak al een superjacht gehad en weten: zélf varen is leuker dan varen met bemanning. Maar ze willen wel een gepersonifieerd jacht, geen massaproduct. Helemaal op maat in hoge kwaliteit. Vandaag de dag is de helft van onze omzet aluminium schepen. Uitsluitend op maat bouwen is echter ook niet goed. Daarom bieden we ook customized boten aan waarin een aantal parameters vastligt, zoals de Bronson. Die modellen zorgen voor groei in aantallen.” De werf is permanent op zoek naar innovaties, als geïntegreerd onderdeel van het ontwerp- en bouwproces. Goed voorbeeld is de ontwikkeling van de gepatenteerde S-design romp, die in 2017 werd geïntroduceerd. Met kenmerkende steilsteven voorzien van de hoge waaier, in combinatie met het optimale onderwaterschip. Het zorgde voor hogere rompsnelheden en een reductie van brandstofverbruik. In hetzelfde jaar lanceerde de werf het Steeler Digital Monitoring System, waarmee de techniek aan boord 24/7 gecontroleerd kan worden. HOGE KRUISSNELHEID Webbink: “Als je een nieuw segment wilt bedienen, moet je wel de middelen hebben om er waarde aan toe te voegen. Dagboten in de Med en aan de Amerikaanse oostkust lijken op elkaar: veel kussens buiten en weinig accommodatie om als weekender te dienen. Mooiweerboten, geoptimaliseerd voor snelheid, totdat er golven komen; dan klappen ze en nemen buiswater over. Aan de Bronson hebben we ook weer comfort en functionaliteiten toegevoegd.” Om een detail te noemen: de kussens aan boord zijn uitgevoerd met dryfoam en nemen geen water op. De bekleding wordt uitgevoerd door Cover Works in Warmond. Topsnelheden staan goed in de folder. Toch schermt Steeler daar MET EEN GLAZEN SCHUIFDAK IS DE SALON OP DE BRONSON 50 AF TE SLUITEN. niet mee. De Bronson is niet geoptimaliseerd om een maximale topsnelheid te halen, maar wel om op een hoge kruissnelheid te kunnen varen. Webbink: “Dat doen we door drie dingen: We maken de romp steviger en stijver. De boot wordt daardoor weliswaar iets zwaarder, wat in tegenspraak lijkt in het streven naar snelheid, maar is vrij van torsie en trillingen. Ten tweede trekken we de V-vorm in het onderwaterschip verder naar achteren door; dat vaart lekkerder – en bovendien droog – in golven. En ten derde: de waterlijn is smal gehouden, waardoor de boot goed manoeuvreert. In de romp is Modellen gamma Steeler Yachts levert jachten met een lengte van 15 tot 25 meter. Er zijn vier lijnen: • S line Longe Range – 50-65 voet; stalen schepen, geschikt voor lange afstanden en een lang verblijf. • S line Performance – 52-67 voet; aluminium. • High Performance cruisers – 50-70 voet; aluminium ‘speeljachten’, zoals de Bronson. • Custom projects; uiteenlopende ontwerpen, in zowel staal als aluminium. De ontwikkeling bij Steeler Yachts staat niet stil. Er wordt gewerkt aan een nieuw type, dat kan worden omschreven als een trawler-model. EEN IMPRESSIE VAN DE BRONSON 75 T-TOP, MÉT JACUZZI. 38 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021
39 Online Touch Home