44

SILVERLINE 1500 TRAWLER VAN PRIVATEER YACHTS. ONTWERPTEKENING VAN DE VAN DEN HOVEN EXECUTIVE 2400 TEWATERLATING VAN DE VAN DEN HOVEN EXECUTIVE 2100 IN WASPIK. Foto Rens Groenendijk liefhebber van klassieke snelle jachten voor zoeken.” Voor No Limit ontwierp De Ruyter een 19,5 meter lange tender met twee keer 1.000 pk erin. “Vijftien jaar geleden schetste ik een 12 meter No Limit-tender, en daar is toen niets mee gedaan. En wat denk je, daar kwamen ze nu op terug, ze zeiden ‘Dat bootje zit nog steeds in ons hoofd, we willen er toch iets mee doen’. Ik werk het verder uit en pas de techniek aan, twee Volvo Penta IPS 600. Het wordt een luxe jachttender, een compleet andere boot in de lijn die ze nu hebben, wel een RIB-model, met een open stuurhuis, met cabriolet.” Voor Pepper Boats ontwierp De Ruyter in 2008 een 8,5 meter lange tender gebaseerd op de lijnen van Scandinavische sportboten, zoals de Petterson. Dutch Shipyard in Zwaag gaat de productie van de polyester boot nieuw leven inblazen. “Een aantal jachtbouwers van grote luxe jachten bezaten een Pepper, dat wil wel iets zeggen.” IPS-FAN De Ruyter is een grote fan van het IPS-voortstuwingssysteem van Volvo Penta, met draaibare pods en contraroterende schroeven, waarmee nieuwe mogelijkheden ontstonden. “Ik was al in 2006, een jaar na de introductie van IPS, bezig het toe te passen in mijn ontwerpen. De motoren konden hierdoor helemaal achterin onder de kuipvloer worden geplaatst, met een salon split-level ervoor. Op de St-Barth zijn de motoren iets verder naar voren geplaatst zodat onder het zwemplatform ruimte ontstond voor een tendergarage. Volvo Penta heeft langere schroefassen in het assortiment om dat mogelijk te maken.” Voor Van den Hoven Jachtbouw in Waspik heeft De Ruyter de afgelopen jaren ook veel gedaan: in de Executive-serie heeft hij de 1700, 1850, 1850 Fly bridge en 2100 ontworpen en ook in de 1500 herken je zijn hand. Een 2400 model heeft hij getekend, de werf is in gesprek met een aantal belangstellenden. Het zou het grootste schip worden dat de werf in haar historie heeft gebouwd. NIET GEBOUWD De Ruyter bladert door de fotomap op zijn mobieltje en laat het ene na het andere mooie ontwerp zien. Een groot aantal is nooit gebouwd. Hij legt uit dat hij daarmee zijn gedachten scherpt. “Ik maak regelmatig voor mezelf een studietje, werk een idee uit, probeer wat uit, kijk hoe het lukt. Je maakt tien ontwerpen en er gaat er misschien een door, dat is het leven van de ontwerper. Als alles gebouwd was wat ik heb ontworpen, had ik nu een groot jacht kunnen laten bouwen. Ik heb een heel breed oeuvre, het kan typisch klassiek zijn, met een rechte of waaiersteven, een positieve zeeg en retro styling. Mijn moderne ontwerpen hebben vaak een negatieve of strakke zeeg, zijn minimalistisch, hebben een heel andere uitstraling en zijn toch herkenbaar als een AR Design.” SERIOUS YACHTS Zo ontwerpt De Ruyter vanaf 2006 voor Serious Yachts van Derk Bonsink, van het gelijknamige jachtschilderbedrijf in Zwartsluis alle schepen van Serious Yachts vanaf 11 tot 22,5 meter. “Een topper is de 1530 Brightly, een luxueus modern stalen jacht met een klassieke HET INTERIEUR VAN DE SALON BENEDENDEKS VAN DE SERIOUS YACHTS 1530 BRIGHTLY. 44 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 DE SERIOUS YACHTS 1530 BRIGHTLY.

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication