NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Prijs voor verbouw Broadwater In Monaco zijn op 5 september voor de zestiende maal de winnaars van de World Superyacht Awards 2021 bekendgemaakt. Huisfit, de refit-divisie van Huisman, is in de prijzen gevallen in de categorie ‘Beste Refit’, voor de conversie van de Broadwater. Dit schip werd op de Huisman-werf in Zaandam verbouwd in 2019/2020. Het jacht is in 1994 gebouwd door Feadship. Het project bestond uit een uitgebreide conversie van het interieur en exterieur, met een opschaling van het comfort, alsmede aanpassingen in het kader van classificatieregelgeving. De instructies van de eigenaar waren dat het jacht een ‘modern en leefbaar tweede thuis’ moest worden, met chartermogelijkheden. Ingrijpend was de aanbouw van een compleet nieuwe achtersteven. In 2020 kreeg Royal Huisman tijdens World Superyacht Awards ook al de ‘Beste Herbouw’ prijs voor de Herreshoff schoener Vagrant. www.royalhuisman.com Matez Shipbuilding splitst hal “We krijgen steeds meer opdrachten voor aluminium schepen”, aldus Niels Bak van Matez Shipbuilding in Sneek, “daarom hebben we onze hal van 55 x 20 meter opgesplitst in een deel voor aluminium- en een voor staalbouw. De scheidingswand is verplaatsbaar, en daardoor is de ruimte aan te passen aan de lengte van een casco.” De hal is voorzien van drie Kone bovenloopkranen van elk 10 ton maximale hijslast en de twee hijsarmen van 2 ton elk. Op dit moment bouwt Matez twee aluminium casco’s van Vanquish (foto), terwijl in de staalhal gewerkt wordt aan een Noordkaper 46 en Steeler 54, die aluminium opbouw krijgt. Verder staan nog op de rol een Vanquish 58 en een Andante van 14 meter voor buurman Aquanaut. Voor 2022 heeft Matez de opdracht om de casco’s van twee Steelers Bronson 50 te bouwen. www.matez.nl Vierde Mulder ThirtySix verkocht Mulder Shipyard in Zoeterwoude-Rijndijk heeft afgelopen zomer weer een Mulder ThirtySix opgeleverd. Het is het vierde jacht in deze lijn, na de Delta One (2017), Calypso (2019) en de Mana (2020). Het is gekocht door een Nederlandse klant. De aluminium ThirtySix, verwijzend naar de scheepslengte van 36 meter, is een ontwerp van het Engelse ontwerpbureau Claydon Reeves, terwijl de naval architecture is uitgevoerd door Van Oossanen Naval Architects. Evenals de zusterschepen is ook deze nieuwe Mulder 36 voorzien van de gepatenteerde Van Oossanen Fast Displacement Hull Form (FDHF), die zowel comfortabel varen als een gunstig brandstofverbruik bij alle snelheden garandeert; met een kruissnelheid van 15 knopen en een top 16,8 knopen. Het ontwerp van 298 GT is gebouwd onder ABS keur en voldoet aan de veiligheidseisen van de Maritime and Coastguard Agency (MCA). www.muldershipyard.nl TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: Breedte: Diepgang: 36,00 m. 8,00 m. 2,05 m. Waterverplaatsing (half geladen): 207 ton. Motorisering: Caterpillar C18 1.150 pk Boeg- en hekschroef: hydraulisch, 85 pk Stabilisatoren: Naiad Zero-Speed, Model 525 Brandstoftank: Watertank: Grijswatertank: Zwartwatertank: Accommodatie: Bemanningsleden: 28.600 l. 5.700 l. 2.600 l. 1.800 l. 2 eigenaarshutten + 2 gastenhutten 6 (3 hutten) JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 49
50 Online Touch Home