52

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN EEN IMPRESSIE VAN DE NIEUWE CONTEST 49CS. (Illustratie CY/Sander van den Borch) Contest Yachts in Medemblik, opgericht in 1959, staat bekend om de zeiljachten met middenkuip. De 50-voeter bijvoorbeeld maakt al 40 jaar deel uit van het leveringsprogramma. De werf introduceert nu evenwel een nieuw model met een kuip die doorloopt tot de spiegel: de Contest 49CS. Contest spreekt zelf van een ‘achterkuip’, maar dat is te bescheiden. Op een jacht van deze statuur mogen we gerust spreken van spiegelkuip. De nieuwe Contest 49CS is onderscheidend anders dan de middenkuipers in de familie. EEN CONTEST MET SPIEGELKUIP Met deze configuratie speelt Contest Yachts in op wensen van klanten. Werfeigenaar/directeur Arjen Conijn: “Historisch gezien zijn we in het middenkuip-segment al heel lang marktleider. Dit wordt onderstreept door de onlangs nieuw geïntroduceerde Contest 50CS en door de toegekende internationale prijzen. De Contest 55CS heeft onder andere dit jaar de European Yacht of the Year verkiezing gewonnen. We hebben echter ook klanten voor deze lengtemaat die de voorkeur geven aan een achterkuip-ontwerp, terwijl ze wel kiezen voor de hoogwaardige kwaliteit van Contest, met de solide constructie en het enorme comfort. Daarom hebben we voor het nieuwe ontwerp onze 42CS, European Yacht of the Year 2014, als uitgangspunt genomen. Dat schip wordt alom gewaardeerd vanwege de geweldige kuip, ruimte en dubbele achterkajuit. Door schaalvergroting toe te passen, ontstond de 49CS. Onze eerste schetsen waren direct al veelbelovend.” GEZAMENLIJK PROJECT Het ontwikkelen van de 49CS was een gezamenlijk project met de vaste partners judel/vrolijk & co (naval architecture), Wetzels Brown Partners (interieurontwerp), en Lloyd’s Register (compliance en classificatie). Johan Siefer van judel/vrolijk: “Het heeft allemaal uitstekend uitgepakt. De succesfactoren tijdens de ontwerpontwikkeling waren het interieurvolume, de stabiliteit en tegelijkertijd de competitieve zeilprestaties aan de wind en in lichtweer. Het jacht is minder gevoelig voor helling, de romp heeft minder weerstand in het water en snijdt gemakkelijker door golven. Dus het schip vaart stabieler, soepeler en comfortabeler.” GECERTIFICEERDE BOUW Contest Yachts bouwt alle jachten in eigen huis en hanteert voor de bouw van de rompen de single-shot vacuüminjectie-techniek. Dat 52 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 betekent dat de hars met uiterste precisie in één keer wordt toegevoegd aan het laminaat, waarin ook carbon verstevigingen worden toegepast. Deze bouwmethode van Contest is Lloyd’s gecertificeerd. Het levert stijve en sterke casco’s op, die bovendien licht zijn. De Contest 49CS zal, net als alle andere Contest jachten, volgens de werf onberispelijk stil zijn, volledig vrij van storende geluiden en trillingen. VOLUME OPTIMAAL BENUT Onderscheidend zijn ook de accommodatie benedendeks en de dekindeling van de 49CS. Het achterschip herbergt twee hoge, ruime dubbele hutten met uitzonderlijke stahoogte. Naast de kajuittrap is aan bakboord de kombuis die twee werkbladen heeft aan weerszijden van het gangpad. Je kunt je hier onder alle omstandigheden schrap zetten, dus is er veilig te werken. Aan stuurboord is een ruime douche/ toiletruimte. De riante salon met veel lichtinval heeft aan beide boorden gerieflijke L-banken, met rechts van het midden een tafel en aan stuurboord een navigatiehoek. In het voorschip is de eigenaarshut, met groot dubbelbed en een aparte douche/toiletruimte. Veel praktische kasten, de verlichting, styling en rompramen maken het geheel af. Dit verblijf is een sublieme master suite. De jarenlange ervaring van Contest Yachts met 50 voets middenkuipers heeft geleid tot deze optimale benutting van het volume in de 49CS. UITGEKIENDE DEKINDELING De dekindeling voorziet in een maximale leefruimte. De 49CS heeft weliswaar een achterkuip, maar die wijkt wel af van een standaardindeling. De kuip bestaat uit twee delen. Het voorste gedeelte onderscheidt zich door een beschutte, grote kuip, die vrij blijft vrij van schoten en trimlijnen want die worden naar het achterste deel gevoerd, waar ook de dubbele stuurwielen staan. Deze stuurwielen staan niet dicht op de achtersteven, zoals gebruikelijk in een achterkuip, maar zijn verder naar voren geplaatst. De roerganger kan daardoor ook direct contact hebben met andere opvarenden in de kuip. Een ander aantrekkelijk voordeel van deze opstelling: achter de stuurstanden is ruimte voor een loungeplek. ANDERE BELEVING Arjen Conijn: “Zowel boven- als benedendeks geeft de Contest 49CS een heel andere beleving dan een conventionele achterkuip, waar alles achterin relatief laag is. De Contest 49CS biedt achterin twee grote, identieke hutten met voldoende stahoogte en de eigenaarshut voorin. Dat is ideaal voor gezinnen met kinderen. Of voor het varen met gasten. Er is keuze uit twee aparte bedden of een tweepersoonsbed in elke achterhut. In de achtersteven zit ook nog een grote garage voor onder andere een bijboot, die daar veilig en netjes is opgeborgen.” Met de nieuwe 49CS zet Contest Yachts een onderscheidend ontwerp in de markt dat verrassend anders is, met behoud van alle vertrouwde kwaliteitsstandaarden van de werf. www.contestyachts.com TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte over alles: Lengte over alles inclusief boegspriet: Maximale breedte: Diepgang standard kiel Genua 106%: Brandstoftank: Watertank: Motor: 15,20 m. 16,10 m. 4,90 m. 2,35 m. Masthoogte bovenwaterlijn: 24,60 m. Grootzeil: 73 m. 60m2 . 700 l. 700 l. Yanmar 81 kW.

53 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication