55

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN ROELOF VAN DER WERFF: Bouwen met houten 3D vormen Bij Scheepstimmerwerf De Hoop in Workum is Roelof van der Werff begonnen met de bouw van een elektrisch aangedreven boot van 7,15 meter lengte, met kleine kajuit. Bijzonder is de bouw met behulp van 3D gevormde houten segmenten. Er is een bouwframe opgesteld met schotten, de spiegel en voorsteven, die met de binnenkiel zijn gekoppeld. Al deze onderdelen zijn CNC gefreesd door Visser Jachtbouw te Workum. Van der Werff bouwde voor de opdrachtgevers 38 jaar geleden de Lemsteraak ‘Sudermar’ in hout/epoxy. Nu stappen de eigenaren over op een motorboot, die zij volgens nieuwe constructietechnieken willen laten bouwen. Van der Werff experimenteerde eerder met 3D gevormde houten segmenten, in twee richtingen gebogen. Met een MIT Haalbaarheid-subsidie (MKB-innovatiestimulering Regio en Topsectoren) heeft hij bij Curve Works op een adaptieve mal houten panelen in een 3D vorm laten drukken. CENTRALE LOCATIE Eerder zei Van der Werff daarover in Jachtbouw NL 5-2020: “In de staalbouw zie je dat het snijden, vormen en zetten op een centrale locatie wordt gedaan, en niet langer afzonderlijk op elke werf. Het streven is om houten segmenten op een vergelijkbare manier te verwerken en als pakket aan te bieden. Dus op een centrale plek (‘Centraal Hout’…) onderdelen van een schip maken: gebogen plaatdelen, gelamineerde schotten, uitgefreesde spanten, spiegel, steven en het interieur. Het werkt efficiënt en daardoor zal de prijs naar beneden gaan. Hout wordt in deze tijd, waar gemodificeerd hout volop verkrijgbaar is, een realistisch alternatief bouwmateriaal. Dit in combinatie met toepassing van de nieuwste productietechnieken zal bouwen met hout/composiet een belangrijke pijler worden om te voldoen aan de huidig eis van duurzaamheid.” PARTNERS GEZOCHT Op zijn website vraagt Van der Werff om de steun van partners om zijn innovatieve toepassing van hout te ondersteunen: „Hout kan meer dan ooit en we staan nog maar aan het begin. Hout heeft de toekomst, maar ik kan het niet alleen. Ik zoek ondernemers, met oog voor een duurzame toekomst, die samen met mij de weg van hout in slaan. Er ligt een wereld aan mogelijkheden voor ons open. Wij zijn klaar om te ontginnen. Mijn vinding ga ik delen.” www.roelofunderweis.eu Nieuwe Vedette salon Comfort Line “Klanten bepalen wat we bouwen”, verklaarde Hans van Veen, CEO van Vedette Jachtbouw, eerder in Jachtbouw Nederland. “Je moet de wensen van de klanten kennen en als je daarin niet meegaat, dan raak je als werf achterop.” Geen wonder dat Vedette alweer een nieuw model aankondigt: de Vedette salon Comfort Line. Al was de werf ditmaal met de ontwikkeling ervan de vraag naar een modern salonschip voor. Samen met Reinder Posthuma, ontwerper van alle schepen van Vedette, werden de criteria voor een goed varend, modern en rijk uitgerust salonschip bepaald en uitgewerkt. Het uiteindelijke resultaat viel in de smaak en heeft direct opdrachten opgeleverd voor een Vedette 11.30 salon Comfort Line en een Vedette 10.30 salon Comfort Line. De 11.30 is reeds in aanbouw en wordt voorjaar 2022 opgeleverd. De vaareigenschappen zijn volgens de werf uitmuntend, het schip is stabiel, koersvast, relatief snel en zeer wendbaar. Dat komt doordat de voorzijde van de modern gelijnde romp is voorzien van een sprayrail en de achterzijde van het onderwaterschip breder en vlakker is gemaakt. De Vedette salon Comfort Line wordt zeer compleet aangeboden. Het schip is ‘semi custom built’, de klant heeft veel inspraak over bijvoorbeeld de techniek, voortstuwing of interieur. De nieuwe Vedette salon Comfort Line is verkrijgbaar in de afmetingen 9.30, 10.30, 11.30, 12.30 en 14.30. www.vedette.nu TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: Breedte: Diepgang: Kruiphoogte: Waterverplaatsing: Bouwmateriaal: CE-categorie: B Motor: 11,95 m. 4,15 m. 1,10 m. 2,48 m. 13,2 ton. staal Standaard motor: Volvo D3 110 pk of Nanni N4 115 pk. Yanmar 81 kW. JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 55

56 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication