57

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Edorado, elektrische powerboat met foils De Edorado 8S is een nieuwe Nederlandse elektrische powerboat met foils van acht meter lang. De snelvarende boot, met een topsnelheid van 38 knopen, is een rechtstreekse concurrent van de Zweedse Candela, die sinds kort op de Nederlandse markt actief is. Edorado is opgericht door ondernemers Giel Groothuis en Godert van Hardenbroek. Samen met ontwerper Ivo van Hulten, die ook interieurs ontwerpt voor Porsche, hebben Groothuis en Van Hardenbroek sinds afgelopen zomer aan het productieontwerp van de boot gewerkt. Ze zijn al sinds 2014 bezig met de ontwikkeling, onder anderen in samenwerking met de Amerikaanse expert op het gebied van foils, Tom Speer, die als ontwerper deel uitmaakte van (het winnende) Team Oracle in de America’s Cup 2017. ELEKTRISCHE RACEAUTO’S Van Hardenbroek is opgeleid aan de Design Academy Eindhoven en heeft zich onder meer ingezet bij de ontwikkeling van elektrische raceauto’s en onderwijs op het gebied van duurzaamheid. In Shanghai was hij bij de Tongji University betrokken bij de oprichting van Dian Racing, een studententeam dat zich bezighield met de ontwikkeling van snelle elektrische auto’s. In 2019 wisten de ondernemers reeds te melden dat er een 24-tal bestellingen was binnengekomen, met name uit de Verenigde Staten, waar Ruckmarine in Alameda (Californië) Edorado vertegenwoordigt. Breedte: Diepgang: PROEFVAARTEN Het 8S-prototype is al een paar maanden gesignaleerd tijdens proefvaarten bij Dordrecht. Eerder werd met een Waterverplaatsing: Motoren: Accu: CE-classificatie: radiografisch bestuurbaar model de software voor de foils ontwikkeld, een ‘Automatic Control System’. Een 80kWh accubank levert de elektriciteit voor de aandrijving van een 24 volt systeem met stappenmotoren. De foils en de dubbele schroefaandrijving (pods), die in eigen huis werden ontwikkeld, zijn intrekbaar, zodat de boot ook trailerbaar is. De romp is van carbon, met een uitschuifbaar zwemplatform voorzien van een ingebouwde zwemladder. In de cockpit is de stuurconsole met twee stoelen centraal geplaatst en er is onder meer sfeerverlichting ingebouwd, een bluetooth geluidssysteem en een wijnkoeler. De levering zal in vele kleuren mogelijk zijn. AANBETALING De bestelprocedure is dat gegadigden 1.000 euro van de totale prijs van 350.000 euro aanbetalen en in ruil daarvoor een rompnummer, persoonlijke updates en een vaartocht met het prototype krijgen. De eerste leveringen zijn gepland in het voorjaar van 2023. www.edoradomarine.com TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 8,40 m. 2,50 m. 0,45 m. (foils ingetr.) 1,35 m. (met foils neer ) 1.950 kg. 2x50 kW 80 kW C Vitters bouwt 44 meter zeiljacht Tijdens de Monaco Yacht Show heeft Vitters het contract getekend voor de bouw van een 44 meter lang aluminium zeiljacht, bouwnummer 3093. Het is een samenwerking tussen Vitters Shipyard, het Amerikaanse bureau Reichel Pugh (naval architecture) en het Britse Design Unlimited (interieurontwerp). Het gehele jacht wordt op de werf in Zwartsluis gebouwd. Momenteel wordt het ontwerp door engineers van Vitters technisch uitgewerkt, waarna volgend jaar zomer de fysieke bouw kan beginnen. De levering staat gepland voor de zomer van 2024. ‘Deze nieuwe opdracht sluit mooi aan op het toch al comfortabele orderboek van werf’ aldus Bas Peute, manager sales & marketing van Vitters Shipyard. De werf werkt momenteel aan een 56 meter zeiljacht dat volgend voorjaar de werf zal verlaten. Daarnaast staat de 66 meter Anatta binnen, een zeiljacht dat Vitters in 2011 afleverde onder de naam Aglaia. Zowel het interieur als het exterieur van de Anatta krijgt een complete facelift. Deze zomer is Vitters begonnen met de bouw van een 59 meter klassiek gelijnd zeiljacht. De aluminium constructiewerkzaamheden zijn in volle gang van deze ‘wolf in schaapskleren’, zoals de werf het jacht typeert, want naast de klassieke lijnen wordt het een zeer snel jacht. De levering staat gepland voor zomer 2023. www.vitters.com JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 57

58 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication