10

modern jacht als dit was dat geen optie. Het DynaRig kende ik al van vroeger; het is in de jaren zestig ontwikkeld door de Hamburgse kapitein Wilhelm Prölss. We hebben dat idee voorgesteld en tot mijn verbazing vond de eigenaar, zelf een techneut, het fantastisch. Toen hebben we een onderzoekstraject van twee jaar opgezet, om er zeker van te zijn dat dit ontwerp in praktijk haalbaar was.” Hoewel niet massaal toegepast, heeft het DynaRig navolging gekregen; op de eerder genoemde Black Pearl. Ook is het systeem in vereenvoudigde vorm meegenomen in het ontwerp van de Ecoliner, een zeilend vrachtschip, dat overigens nog niet verder dan de tekentafel is gekomen. Samen met Royal Huisman en design studio ThirtyC presenteerde Dykstra Naval Architects dit najaar het concept DynaRig Lotus, een 88 meter lange tweemaster met een 70 meter lange ‘bijboot’. Een ander werkschip dat Dykstra Naval Architects ontwierp, is de Rainbow Warrior III. Dit actieschip van Greenpeace heeft een uitgekiende zeilvoering aan A-masten. Het motorgebruik kan hierdoor worden teruggebracht tot minder dan de helft. Een andere innovatie zit onder water. Dijkstra: “Voor optimale vaareigenschappen hebben we het onderwaterschip van de Athena toegepast. Dus hier hebben we teruggegrepen op zeiljachttechniek.” Dijkstra heeft zijn bedrijf allang overgedragen, met de prettige wetenschap dat het met Thijs Nikkels aan het roer in kundige handen is. Er werken negen mensen in de studio in Amsterdam. Daar is Dijkstra zelf ook nog geregeld te vinden, want betrokken blijft hij natuurlijk wel. En daarbij, zijn expertise van 50 jaar blijft van onschatbare waarde… www.dykstra-na.nl DOOR LAURENS VAN ZIJP GERARD DIJKSTRA EN ZIJN ECHTGENOTE LOON IN 2013 BIJ IJSLAND, AAN BOORD VAN DE ‘BESTEVAER II’. LATER DAT JAAR ZOU HIJ OP DE HISWA TE WATER LATEN ZIEN DAT EEN BLANK ALUMINIUM ZEILJACHT ER NA TIEN JAAR INTENSIEF GEBRUIK IN VOORNAMELIJK KOUDE VAARGEBIEDEN ER NOG PERFECT UITZIET. DE 53ST (ST=STEILSTEVEN) IS VOORZIEN VAN EEN HELMSTOK OM ZOVEEL MOGELIJK GEVOEL TIJDENS HET ZEILEN TE HOUDEN, WATERBALLASTTANKS (1,8 TON PER TANK), EEN WINDVAAN ZELFSTUURINRICHTING, AUTO PILOT, DROGE UITLAAT, KIELKOELING, HOUTKACHEL EN EEN CV. EEN UITSCHUIFBARE GENNAKERBOOM VAN CARBON MAAKT HET BIJ RUIME EN VOORDEWINDSE KOERSEN GEMAKKELIJK EEN GROTE GENNAKER OP TE ZETTEN. DE KAARTENTAFEL EN -STOEL ZIJN HALF CARDANISCH OPGEHANGEN OM COMFORTABEL TE KUNNEN NAVIGEREN TIJDENS EEN LANGER VERBLIJF OP ZEE; IETS WAAR DE 53ST UITERMATE GESCHIKT VOOR IS. BEGIN 2018 LEVERDE ROYAL HUISMAN DE 56 METER LANGE KLASSIEKE KITS AQUARIUS OP. DE NAVAL ARCHITECTURE EN EXTERIEUR STYLING IS VAN DYKSTRA NAVAL ARCHITECTS. HET INTERIEUR VAN DE MODERNE KLASSIEKER WERD ONTWORPEN DOOR MARK WHITELEY. Foto Carlo Baroncini EEN MODERNE KLASSIEKER IS DE 53,75 METER LANGE KITS KAMAXITHA, IN 2012 GEBOUWD DOOR ROYAL HUISMAN. DIJKSTRA DEED DE NAVAL ARCHITECTURE EN DE EXTERIEUR STYLING VAN HET ZEILJACHT; HET KLASSIEKE INTERIEUR WERD ONTWORPEN DOOR RHOADES YOUNG DESIGN. Foto Pantaenius/Michael Kurtz 10 JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2019

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication