16

“De meerprijs voor duurzame voortstuwing kan klanten niets schelen.” HENK DE VRIES VAN FEADSHIP: SUPERJACHT OP WATERSTOF Henk de Vries, directeur van Feadship en CEO van Koninklijke De Vries Scheepsbouw, opende METSTRADE met een keynote speech, waarin hij schetste hoe de wervengroep zo’n vooraanstaande positie kon verwerven in de superjachtbouw. Maar ook hoe hard wordt gewerkt aan duurzaamheid. Later op de dag vertelde De Vries in een interview dat Feadship geen contracten meer wil afsluiten voor jachten die op conventionele wijze worden voortgestuwd. Sterker nog, Feadship ontwikkelt momenteel voor een superjacht in aanbouw zelfs voortstuwing op waterstof, onthulde De Vries. “De superjachtbouw heeft het imago een conservatieve industrie te zijn. Potentiële klanten van nu, die 40 jaar oud zijn, en een superjacht willen bestellen, weten daar niets van, het ligt buiten hun comfort zone. Ze vragen experts uit onze industrie om advies wat ze moeten doen. Die adviseurs zijn doorgaans oud en zeggen tegen deze klanten, die er niet tegenop zien baanbrekende dingen te doen in hun eigen industrie, dat ze beter nog niet kunnen investeren in hybride voortstuwing omdat dit nog te experimenteel is. Superjachten kosten tientallen miljoenen euro’s. Maar voor die klanten maakt het niets uit, die kopen net zo gemakkelijk een berg of een eiland, ook dingen die ze 16 JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2019 eigenlijk niet nodig hebben. En dat geldt ook voor een superjacht. De meerprijs voor duurzame voortstuwing kan ze niets schelen.” De Vries klinkt vastberaden: “De projecten die ik vandaag verkoop, daarvan wil ik niet dat als we ze over drie, vier of vijf jaar opleveren al ouderwets zijn. Als ik nu een brandstofverslindend varend ding verkoop, zegt men straks, ‘wat heeft die zitten te doen in 2020?’ In 2030 moet onze industrie al een 50 procent reductie van de uitstoot hebben bereikt en in 2050 nul. Dat zijn we verplicht aan de volgende generatie.” www.waterrevolutionfoundation.org TEKST EN FOTO’S RENS GROENENDIJK Water Revolution Foundation Een jaar geleden werd de Water Revolution Foundation opgericht, een onafhankelijke non-profit organisatie. Henk de Vries is voorzitter en initiator. Doel is dat de bouwers en toeleveranciers van superjachten werken aan een duurzame toekomst voor de sector. De betrokken partijen zijn bereid informatie en ervaringen uit te wisselen, wat ertoe moet leiden dat er verantwoorde keuzes worden gemaakt voor het gebruik van materiaal en innovatieve technologie. Superjachtbouwer Lürssen ondersteunt het initiatief van harte en wil het alvast voor tien jaar financieel ondersteunen, net als Feadship. Rybovich doet ook mee en partijen als Abeking & Rasmussen, Alexseal, Benetti, Damen/Amels, Heesen Yachts en MB92 hebben ook ondersteuning voor de lange termijn toegezegd. “We zijn weliswaar concurrenten en er blijven dingen geheim, maar we moeten de technologie delen die de duurzaamheid van onze industrie bevordert”, aldus De Vries.

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication