41

VANUIT DEZE HOEK IS DE DEKINDELING GOED TE ZIEN. trekken verloren gaan. Mijn vader heeft ooit de Contessa bedacht en ontwikkeld, en we zijn er groot mee geworden. Misschien is de naam Contessa bekender dan Vri-Jon. Veel kernwaarden brengen we dus terug in dit nieuwe model. Een daarvan is de strakke lijn; er zit geen zeeg in en de kop loopt niet omhoog. Alles is gelijkvloers; het dek ligt, als bij een bakdekker, op de verschansing, wat behalve een strakkere lijn ook meer ruimte onderdeks oplevert. Structureel verlijmd plakglas versterkt het strakke, moderne uiterlijk en zorgt bovendien voor optimale isolatie.” De boeg is niet kaarsrecht, maar heeft een flauwe overhang, wat het voorschip minder bol maakt. De Contessa 42 AC meet 12,46 x 4,20 x 1,10 meter en wordt standaard uitgerust met een Volvo Penta D3 diesel. Het is de bedoeling dat er op termijn lengte-varianten bijkomen, twee kortere en twee langere. Als afgeleide van de Contessa met achterkajuit heeft Jonas ook een versie met open kuip ontwikkeld. Opnieuw met een rechte lijn, relingwerk en met een grote, fraai geprononceerde salonopbouw met getinte ramen. Het gewelfde kajuitdak loopt door over de kuip. De Contessa 42 OC meet 12,46 x 4,20 x 1,10 meter en wordt eveneens standaard uitgerust met een Volvo Penta D3. LANGE HISTORIE De historie van de werf beslaat inmiddels 35 jaar. In 1985 begon vader Jan Jonas met Vri-Jon. Na een korte periode in Meppel werd de werf gevestigd in Ossenzijl. Op een strategisch punt aan de Ossenzijler Sloot, onderdeel van de staande mastroute. In de begintijd werd voornamelijk aan cascobouw gedaan. In hoogtijdagen ging er wekelijks een casco de deur uit. Later schakelde de werf over op kant en klare schepen; uit economische overwegingen – lees: grotere marge – , maar ook vanwege kwaliteitsbewaking. De eerder genoemde Contessa werd een succesnummer. Naar schatting heeft de werf in totaal zo’n 300 schepen gebouwd. De locatie in Ossenzijl werd gestaag uitgebouwd; eerst werd de bouwloods verdubbeld in grootte, met een timmer- en verfhal. Later kwamen daar loodsen voor winterstalling, een HET ANDERE NIEUWE CONTESSA-ONTWERP KRIJGT EEN OPEN KUIP. jachthaven en schiphuizen bij. Patrick Jonas kwam spelenderwijs in aanraking met de jachtbouw; als kind hielp hij met hand- en spandiensten, zoals vegen, opruimen en afspuiten, op de werf. Zoiets vormt je. Hij volgde een opleiding installatietechniek, deed een lascursus en begon in 1996 als bouwer in de cascohal. Later werd hij bedrijfsleider. DE JONGSTE STALEN CLASSIC OPEN KUIP KWAM AFGELOPEN ZOMER IN DE VAART. JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2019 41

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication