43

KLASSIEKER: DE CONTESSA 40EX. HET CASCO VAN DE ONE-OFF KOTTER. CORE BUSINESS De crisis van 2008 trof het bedrijf hard, de vraag naar nieuwbouw viel weg en in 2013 volgde een harde sanering. Maar ook een doorstart als Vri-Jon DSA Yacht. Waarbij DSA staat voor Dutch Steel and Aluminium. “Ik heb er veel van geleerd”, blikt Jonas terug op die moeilijke periode, “in 2014 hebben we het refitproces verhoogd en daarmee de omzet verdubbeld. We zijn nu niet meer zo afhankelijk van nieuwbouw; dat was vroeger onze core business, nu is dat onderhoud en winterstalling.” De nieuwe modellen moeten wel de nieuwbouw weer op een hoger plan brengen. Jonas: “Ik ben nu eenmaal jachtbouwer, en zelf boten bouwen blijft het mooiste; ik zie graag mooie schepen van ons op het water. Het geeft voor klanten ook meer vertrouwen als er op de werf wordt gebouwd.” Voor het verkooptraject is hij een samenwerking aangegaan met Johan Dolman in Zeewolde. Gelet op de enthousiaste reacties die de nieuwe ontwerpen oproepen, bestaat de kans dat die het nog druk krijgt… Patrick Jonas hoopt in elk geval op de volgende natte HISWA in 2020 een nieuwe Contessa te kunnen exposeren. www.vri-jon.nl One-off kotter Het portfolio van de Vri-Jon werf telt drie modellijnen: de Contessa, de Classic en de Open Kuip. Daarnaast is er nog een one-off kotter gebouwd. Een dubbelschroefs rondspant schip van 14,99 meter, naar een ontwerp van Willem Nieland. Het casco werd een aantal jaren geleden verkocht, maar de afbouw door de eigenaar stokte. Die verkocht het door en de nieuwe eigenaar nam contact op met Vri-Jon. Het casco is na al die jaren weer terug op de werf voor verdere afbouw, al zal het eerst worden gestraald en geconserveerd. HET COMPLEX VAN VRI-JON IS UITGEGROEID TOT EEN NAUTISCH CENTRUM. HET ZORGVULDIG AFGEWERKTE INTERIEUR VAN CLASSIC OPEN KUIP JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2019 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication