49

het dorp stroomt namelijk het riviertje de Alm… Door de gestage groei volgde in 1987 de verhuizing naar binnenvaartbolwerk Werkendam, waar in de Beatrixhaven een loods van 40 x 15 meter werd betrokken. Twaalf jaar later werd opnieuw een groter pand in gebruik genomen, op de huidige locatie. Aan doorgaand water, dat in het noorden uitkomt op de Boven-Merwede en in het zuiden op de Bergsche Maas. “We hebben altijd staalbouw gedaan”, vertelt huidig werfdirecteur Jacco van Maastricht, zoon van de oprichter, “we bouwden kruisers van 7 tot pakweg 12 meter; veel als casco, die door de klant werden afgebouwd.” Zelf heeft Van Maastricht een technische achtergrond en werkte hij onder meer als lasser/metaalbewerker voor een offshorebedrijf. Halverwege de jaren negentig kwam hij bij zijn vader in de zaak. Dat De Alm een connectie heeft met kotteren trawlermodellen is geen toeval. Het is gaandeweg zo gegroeid. Van Maastricht: “Begin jaren tachtig ging het minder in de watersport, maar was er juist vraag naar vissersschepen. We hebben toen vissersschepen gebouwd en de verkregen kennis en ervaring op dat gebied hebben we later weer benut voor jachten.” Diezelfde ervaring kwam in 2018 van pas, want toen bouwde De Alm opnieuw een nieuwe viskotter af, voor Zeevisbedrijf Letsch. Het casco werd geleverd door Euroship Services. UITEENLOPENDE MODELLEN Van Maastricht: “Vanaf begin 2000 hebben we veel Alm trawlers en kotters gebouwd, tussen de 12 en 15 meter. Daar bleek ook in het buitenland belangstelling voor te bestaan. Vanaf 2004 hadden we een agent in Rusland en daar zijn een vijftiental schepen verkocht. De meeste van die boten liggen in het Middellandse Zee-gebied, maar ook in Sotchi aan de Zwarte Zee en in Rusland zelf. Zo’n agent ter plaatse is hard nodig; die spreekt de taal en kent de mentaliteit.” ‘Robuust’ is het sleutelwoord voor de schepen die De Alm bouwt. Stoer, stabiel, sterk, maar toch met een bepaalde elegantie en veel leefruimte; dat ligt in het DNA van de De Alm jachten besloten. “We hebben door de jaren heen uiteenlopende modellen geleverd”, aldus Van Maastricht, “in verschillende lengtes en uitvoeringen: met achterkajuit, of open kuip, met of zonder flybridge, als spitsgatter of spiegelkotter. En daarna kwamen de Delfino-modellen van 57 tot 100 voet lengte.” In 2007 kwam de eerste Delfino 65 op de markt, ontworpen door Theo Werner uit Volendam, en in 2018 is de nieuwe Delfino Grand Voyager-lijn geïntroduceerd, in drie lengtematen: 15, 19 en 24 meter. Van Maastricht: “We wilden ons aanbod verversen met een moderner ogende lijn, met rechte boeg, inspelend op de toenemende vraag naar grotere, luxere schepen. We hebben geen uitvoerig marktonderzoek gedaan, maar ons eigen gevoel gevolgd. De ontwerpen moesten wel aansluiten op bestaande lijnen. We werken trouwens veel samen met het projectbureau Azza Yachting, dat projecten opzet.” NIEUWE SCHEPEN Op de afgelopen natte Hiswa toonde De Alm de nieuwe Delfino 62 Grand Voyager, een schip dat vanaf tekening werd verkocht aan een klant. De 62 GV heeft met de rechte boeg moderne, strakke lijnen meegekregen. Zoals de naam al aangeeft is de GV helemaal uitgerust voor lange reizen DE ALMTRAWLER 1700 NIGHT HERON. STOER EN SCHEEPS, DE ALM CLASSIC. FRAAIE KLASSIEKE WAAIERSTEVEN EN SPITSE KONT: DE ALM KOTTER. JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2019 49

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication