57

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN 67 meter jacht Heesen, nieuwe generatie Heesen Yachts meldt de verkoop van een 67 meter lang stalen jacht, Sparta, waarvan het in- en exterieur is ontworpen door Winch Design. De Fast Displacement Hull Form is van Van Oossanen. Het is de derde order die Heesen dit jaar boekt. Bij Heesen zijn nu dertien jachten in aanbouw. Het ontwerp is alleen nog maar in schetslijnen vrijgegeven. Opvallend is de negatieve bijlboeg. Met een raised pilothouse geeft Winch Design het jacht een sportief profiel en baant hiermee de weg voor een nieuwe generatie jachten van Heesen. In de omschrijving valt verder een vijf meter lange infinity pool op. De berekende topsnelheid met de FDHFromp is 16 knopen. Volgens Heesen is het schip, met een volume van 1.200 GT, niet alleen fraai van vorm, maar vaart het ook zeer efficiënt. INDELING De vier gastenhutten komen in het voorschip op het hoofddek. De twee voorste hutten kunnen door een schuifwand tot één grote suite worden omgetoverd. In het hart van het schip komt een wenteltrap en een glazen lift die de drie dekken met elkaar verbindt. Het onderdek biedt ruimte aan een welnessruimte met jacuzzi, sauna, stoombad en een gym, de verblijven voor de bemanning (15 koppen, plus een nanny) en de keuken. Het volledige brugdek heeft de eigenaar voor zichzelf gereserveerd, een suite aan de voorzijde met een buitenlounge en naar achteren met een privéterras om te dineren en te loungen. Het zonnedek is voorzien van een jacuzzi, bar en royale ligbedden. De bevoorrading gebeurt via een pantograafdeur aan bakboord. De tenders en het waterspeelgoed worden opgeborgen in een garage met vleugeldeuren in het voorschip. Arcon Yachts is als project manager benoemd. De oplevering is voorzien in 2023. www.heesenyachts.com Korvet18LowRider Deep Water Yachts opgeleverd Deep Water Yachts heeft de Korvet8LowRider ‘THOR’ opgeleverd. Het schip is ontworpen op basis van de Korvet18LongRange van Willem Nieland Design. Op verzoek van de opdrachtgever zijn door Nieland aanpassingen doorgevoerd om een maximale doorvaarthoogte van 350 cm mogelijk te maken en onderging het interieur nog een aantal wijzigingen. Met een ‘fast-displacement’ aluminium romp heeft het jacht een topsnelheid van 18 knopen en een kruissnelheid van 10 knopen. De romp, strak gebouwd door Merwelands Shipyard Rotterdam, wordt niet afgewerkt met een verfsysteem, maar blijft onbehandeld. Merwelands heeft tevens de twee John Deere motoren geleverd en ingebouwd. Voor keerkoppelingen, gashendels en joystick besturing is gekozen voor een geïntegreerd systeem van ZF dat door ADS Van Stigt is geleverd en in bedrijf gesteld. De JMS joystick van ZF bedient beide motoren in trolling modus, tezamen met de proportioneel aangestuurde hydraulische boeg- en hekschroef. Met een joystick bij de stuurstand en een op het achterdek is het jacht daarmee zeer nauwkeurig te manoeuvreren. Kenmerkend voor dit schip is de grote leefruimte die zowel boven- als benedendeks veel daglicht toelaat. Met drie hutten en twee natte cellen biedt de Korvet18LowRider plaats aan zes gasten. De comfortabele lounge benedendeks staat in open verbinding met TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 18,90 m. Breedte: 5,00 m. Waterverplaatsing: 23 ton (ongeladen) Voortstuwing: 2x John Deere 6068SFM85, 355 pk Stabilisatie: MagnusMaster Dieseltank: 5.000 l. Drinkwatertank: 1.450 l. CE-categorie: A de stuurhut, waar zich de keuken en eethoek bevinden. DKS in Hardinxveld-Giessendam heeft de afbouw verzorgd en het schip geheel in teak uitgevoerd. Opmerkelijk is de riante buitenkeuken met grill, kookplaat en spoelbak verzonken in een granieten plaat. www.deepwateryachts.com JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2019 57

58 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication