8

FUNCTIONEEL, GOED GEDRAG IN ZEEGANG, HOGE DAGMIDDELDEN: DE BESTEVAER HEEFT HET ALLEMAAL IN ZICH. KM YACHTBUILDERS IN MAKKUM IS DE BOUWER VAN ALLE BESTEVAERS. DIT IS DE 45 ST PURE. KM BOUWT DIT ALUMINIUM SCHIP OP EEN MEER SERIEMATIGE MANIER. DE AFMETINGEN, LOCATIES VAN DE WATERDICHTE SCHOTTEN EN DE VORM VAN HET PILOT HOUSE LIGGEN VAST, ANDERS DAN BIJ CUSTOM BUILT. OOK DE SYSTEMEN AAN BOORD ZIJN GESTANDAARDISEERD. HET EXTERIEUR IS ONBESCHILDERD, GESCHUURD ALUMINIUM, BEHALVE OP DE LOOPVLAKKEN. STANDAARD HEEFT DE PURE EEN VASTE KIEL, EEN CENTERBOARD IS OPTIONEEL. Dijkstra: “We hebben daar twaalf jaar gewerkt voor Buitenlandse Zaken en organisaties als de United Nations Industrial Development Organisation en de ontwikkelingsbank FMO. Met vijftien Indonesiërs en vijf Nederlanders, onder wie ir. Joop de Schutter, specialist op het gebied van visserij. We hebben een programma opgezet voor gelamineerde houtbouw van kleine schepen. De grootste was een longliner van 40 gros ton. De grote bomen stonden te ver van de kust, dus in plaats daarvan werd klein hout gebruikt en verlijmd. Voor het maken van die verbindingen hebben we ook een programma opgezet. In totaal zijn 25 scheepsontwerpen ontwikkeld en meer dan 150 schepen gebouwd. We werkten op meerdere niveaus: scheepstimmerlieden gaven praktijkles op het strand; werktuigkundigen gaven les op universitair niveau.” In Delft en Soerabaja zijn tanktests gehouden met scheepsmodellen en er was een uitwisselingsprogramma voor studenten. Dijkstra: “Het was dankbaar werk. In 1993 hebben we het project afgerond en overgedragen. Wel hebben we toen een kopie van het archief meegenomen. Dat hebben we dit jaar teruggestuurd, omdat er hernieuwde belangstelling bestaat naar de bouwmethodes.” J-KLASSE In Indonesië kreeg Dijkstra bezoek van werfeigenaar Wolter Huisman. Die had een bijzonder project voor Dijkstra. De J-klasser Endeavour moest worden teruggebracht 8 JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2019 in volle glorie. Nogal een ‘uitdaging’, want tekeningen ontbraken; die waren verbrand na een bombardement op Southampton. De oplossing werd gevonden door de romp van de J-klasser digitaal op te meten met het toentertijd nieuwe IMS-systeem. De bondsmeters Jan van Berkel en Ward Walter waren daarmee dagen in de weer. Het resulteerde in een digitaal lijnenplan, op basis waarvan Dijkstra zijn restauratieplan kon ontwikkelen. Opnieuw in een pioniersrol, want dit was nog niet eerder gedaan. Zijn werk, naar de ideeën van opdrachtgever Elizabeth Meyer, werd een blauwdruk voor andere restauraties en luidde een opleving in van de J-klasse. Dijkstra ‘deed’ uiteindelijk zes van dergelijke jachten. Omdat het aantal opdrachten toenam, besloot Dijkstra een rechterhand in dienst te nemen. Dat werd Thijs Nikkels. Twee grote projecten begin jaren negentig waren de refit van de 182 voets tweemastschoener Adela en de 184 voeter Adix, een driemastschoener. De Adela was een oud, houten schip, dat een bredere romp in staal kreeg. De totale transformatie gaf de nodige controverse in de wereld der klassiekers. “Het werd onze eerste ‘spirit of tradition’, op die lijn zaten we snel”, aldus Dijkstra. BESTEVAER Er kwamen ook aanvragen voor wat Dijkstra ‘kleinere’ boten noemt. Onder andere bij Damstra, voorloper van het huidige KM Yachtbuilders in Makkum. Rond die tijd, zeg rond de eeuwwisseGERARD DIJKSTRA: IN ZIJN VAKGEBIED EEN ‘HOLLANDSE MEESTER’. Foto Jolanda van der Linden ZIJN ERVARINGEN MET DE SECOND LIFE IN DE OSTAR IN 1972 WAREN ZEER BEPALEND VOOR DIJKSTRA. EEN OPNAME UIT DE INDONESISCHE PERIODE, EEN WERF IN TANJUNG PRIOK, WAAR EEN 45 VOETS LONGLINER IN AANBOUW IS.

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication