11

Tekst en foto’s Rens Groenendijk Optimist zeilbootjes die deelnamen aan het Europees kampioenschap vormden in Scheveningen een contrast met de afgemeerde VOR-boten. De meerwaarde van de Volvo Ocean Race De Volvo Ocean Race (VOR) eindigde eind juni met een daverend slot in Scheveningen. Wat heeft het Nederland gerelateerde bedrijven als Damen, Royal Huisman, Mastervolt, AkzoNobel en Brunel eigenlijk opgeleverd? In ieder geval was het een prachtige promotie voor de watersport. Alleen al op de finish kwam 88.000 mensen af, en in totaal kwamen ruim 337.000 mensen naar het speciaal gebouwde Race Village in Scheveningen. Ook de jeugd was massaal aanwezig en dat is belangrijk omdat de vergrijzing ook in de pleziervaart toeslaat. Tegelijkertijd met het VOR-spektakel werd het Europese kampioenschap Optimist georganiseerd, met 263 jonge deelnemers uit 44 landen. Een prachtig gezicht, die piepkleine bootjes vlakbij de VOR-racemonsters. Mastervolt Mastervolt organiseerde als official supplier in Scheveningen een evenement voor een 50-tal relaties, die eerst de wedstrijdboten bezochten. Daarna werden ze ontvangen in The Boatyard, de mobiele onderhoudswerf die met het circus meereist.r Mastervolt-CEO Ton de Winter vertelde zeer tevreden te zijn met de aandacht in de (social) media. De gasten kregen een uitgebreide presentatie over het verloop van de zeilrace van de Boatyard-manager en een aantal zeilers die aan de race deelnamen, vertelden over hun ervaringen. De feilloze werking van de uitgebreide elektrische installatie van Mastervolt aan boord van de schepen (alles identiek) is bovenal een geweldige referentie. CEO Ton de Winter van Mastervolt verwelkomt zijn relaties in The Boatyard. AkzoNobel AkzoNobel, dat de Awlgrip verf voor al de schepen leverde, plus een deelnemend zeilteam, ontving in Scheveningen een groot aantal relaties. Liefhebbers werden met een RIB naar een M32 catamaran gebracht. Telkens mochten drie gasten met de professionele bemanning meevaren, een spectaculaire ervaring. Richard Jennings, Global Technical Manager Yacht van Akzo Nobel, lichtte desgevraagd nog wat verftechnische punten toe. “Elk jacht heeft dezelfde opbouw van verflagen: eerst een primer, dan filler, een dikkere primer, een sealing primer, een topcoat een een paar lagen clear coat. Elk team heeft zijn eigen kleuren, die tot in detail zijn vastgelegd in een boek met kleurspecificaties. Omdat voor het bijwerken tijdens de stops maar kleine hoeveelheden verf nodig zijn, hebben we twee mixing racks gemaakt, waarmee we alle kleuren op locatie konden maken. Een rack reisde altijd vooruit, zodat we er zeker van konden zijn dat er één tijdig ter plaatse is.” Antifouling werd overigens niet aangebracht, bij vertrek werden de rompen telkens gepolijst. Voor AkzoNobel was het een prachtige testcase. Op de eigen boot is zelfs vliegtuigverf - een belangrijke andere activiteit van de verffabrikant - toegepast om te zien hoe die zich houdt in extreme omstandigheden. Tevredenheid In de media hebben AkzoNobel en Brunel hun tevredenheid geuit over hun deelname aan de Volvo Ocean Race, zowel over de sportieve prestaties als op het zakelijke vlak. Brunel, een dienstverlener die in 35 landen actief is, zag zijn naamsbekendheid door de zeilrace flink toenemen. Doelstelling van de campagne was getalenteerde, hoogopgeleide professionals verbinden met werkgevers die marktleiders zijn in hun industrie. Wat getallen van AkzoNobel: mediawaarde € 65 miljoen, mediabereik Verfspecialist Richard Jennings van AkzoNobel voor een mixing rack, dat de hele race tijdens de stops werd ingezet. van 6.557 artikelen in 44 landen. Tijdens de race 1.500 gasten ontvangen, inclusief 1.200 klanten. Via Facebook zijn 50 miljoen mensen bereikt; via Twitter 6 miljoen. 11 Meer Nederlandse support Damen Shipyards leverde AkzoNobel een reparatieteam met twee workshop containers, die zeer compleet waren uitgerust met een keur aan gereedschap en uitrusting, geleverd door de bedrijven Den Breejan, Franssen Groep, Caru, Van der Peijl Techniek, Pooters, Eekels, De Ruijter, Van Caetenburgh en Esbi. Royal Huisman ondersteunde Team Brunel met een technisch team. Deze inspanningen hebben niet veel zichtbaarheid in de media gehad. Maar in de directe communicatie met relaties heeft dit natuurlijk wel een hoge waarde. Bovendien koden relaties en klanten een exclusief kijkje achter de schermen nemen. Hoge prijs Helaas waren bij de Volvo Ocean Race slachtoffers te betreuren. In de Scheveningse haven overvoer een motorboot een RIB met gasten van het Rotterdamse ICT-bedrijf CGI, waardoor een 56-jarige man om het leven en een ander zwaargewond raakte. De Britse zeiler John Fisher van team Sun Hung Kai/Scallywag sloeg in maart overboord in de Zuidelijke Oceaan en bleek onvindbaar. De Vestas 11th Hour Racing crashte bij Hong Kong met een vissersboot, waarvan een bemanningslid om het leven kwam. In dat opzicht is de prijs dus best hoog van een zeilrace om de wereld. www.volvooceanrace.com Jachtbouw Nederland 4 augustus 2018

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication