14

Vuuren met de Waarschip W36 Worlds 2018 edition ‘Hubo’. Omdat het WK onder een combinatie van deze handicapregels gezeild ging worden, is het schip geheel naar de IRC en ORC handicaps geoptimaliseerd. Peltzer: “Erik en ik hebben daar trouwens ervaring mee, want we optimaliseren vaker wedstrijdschepen naar handicapsystemen.” In het WK, dat afgelopen juli voor Scheveningen werd verzeild, eindigde de W36 op de 12e plaats in een veld van 49 boten. “Natuurlijk was een podiumplaats ons streven”, blikt schipper Erik van Vuuren terug, “maar die 12e plaats is een mooi resultaat. Onze voorbereiding is net te kort geweest om alle settings goed onder de knie te krijgen. Dat hadden we voor 95%, maar in dit topveld én onder de wisselende omstandigheden was die laatste 5% doorslaggevend. Aan het ontwerp van de boot heeft het niet gelegen; dat is prima gebleken.” Kern van hout De W36 heeft een rondspant romp, opgebouwd uit red cedar latten, bekleed met glasvezel en epoxy. Boven de waterlijn 14 De W36 is speciaal ontworpen voor het WK Zeezeilen. De boot wordt gevaren met een team van acht zeilers. zijn platen watervast hechthout als kern gebruikt. Het zorgt voor een enorme sterkte en stijfheid. Gewicht is een minder groot issue dan je denkt; bij een schuimkern zijn veel matten en hars nodig om voldoende sterkte te krijgen. De romp is na het bekleden met glasvezel en epoxy ‘afgebakken’ op 70 graden Celsius. Het resultaat is een superstijve, lichte constructie. De romp weegt nog gen 1200 kilo. Het schip oogt breed, maar heeft volgens Peltzer onder helling een smalle, lange waterlijn met weinig weerstand. Het flushdek zorgt voor een opgeruimd werkterrein, temeer daar alle lijnen onder een tussendek zijn weggewerkt. Die constructie voorkomt bovendien lekkage. Geen opbouw zorgt voor een lager zwaartepunt van het schip en de diepe kuip heeft daarnaast een ergonomisch pluspunt voor de zeilers; het ‘werkt’ gewoon lekkerder. Het naar binnen vallende boeisel voorop moet de toestroom van wind in het voorzeil bevorderen. Het schip is aan dek duidelijk ingedeeld naar functies: de helmstok zit relatief ver naar voren. De schipper heeft daardoor een centrale positie, met direct contact met de grootschoottrimmer voor hem en de navigator achter hem. Onderdeks is het schip zo goed als leeg; alleen het allernoodzakelijkste - en wat voor de handicap is voorgeschreven - is aan boord. Nieuwe lijn De W36 is een voorbode van een nieuwe Waarschip-lijn. Op basis van de W36 romp worden drie modellen ontwikkeld, die wel een kajuitopbouw krijgen.. De Go, een cruiser-racer met bemanning. De Duo, voor het shorthanded zeilen en de Life voor het toergevoel. En dan komt er mogelijk nog een foilende versie, onder de naam Fly. De standaardmaten zijn 36, 40 en 43 voet. Maar er is ook al een 27 voeter besteld. Groter dan 43 voet zal de reeks niet worden, omdat boven die lengte een andere bouwwijze vereist is. In red cedar wordt een grotere maat te zwaar. “We mikken met deze schepen niet op de massa”, zegt Peltzer, “meer op een nichemarkt. De watersport mag dan vergrijzen, er zijn nog steeds zeilers die graag nog een keer een nieuwe boot bestellen die helemaal aan hun wensen voldoet. Het Waarschip-systeem heeft die flexibiliteit; we kunnen de opbouw en inrichting variëren zonder een nieuwe romp en mal te moeten maken. Vanuit Duitsland is er veel belangstelling. Op de meren daar heb je niet zo veel aan een heel groot schip, maar heb je liever een goed zeilend, handzaam ontwerp. En ook in Nederland zijn zeilers die het Waarschipgevoel weten te waarderen.” Als het aan Arthur Peltzer ligt gaat hij door op deze bewust ingeslagen weg: het ontwerpen van zeilboten met een menselijke maat. www.peltzer-design.com Technische specificaties Lengte: 10,95 m. Breedte: 3,48 m. Diepgang: 2,15 m. (torpedokiel) Grootzeil: 38.6 m² Fok: 31 m² Spinnaker: 97 m² Zeiloppervlak a/d wind: 69,6 m² Zeiloppervlak voor de wind: 136 m² Motor: Solé 3-cilinder 27 pk diesel Waterverplaatsing: 5,35 ton Jachtbouw Nederland 4 augustus 2018

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication