19

Toekomstplannen van Yanmar: diversiteit De Japanse motorenfabrikant Yanmar heeft recentelijk deelgenomen aan een test met een door een brandstofcel aangedreven boot, als onderdeel van een research project voor het ontwikkelen van richtlijnen voor een veilig gebruik van brandstofcellen. Dit met steun van het Japanse ministerie van land, infrastructuur, transport en toerisme. Vooruitblikkend op de komende honderd jaar wil Yanmar bijdragen aan een duurzame samenleving en het ontwikkelen van innovatieve technologie om dat mogelijk te maken. Ondertussen zoekt Yanmar het in de strategische verbreding van bedrijfsactiviteiten, zoals de overname van Flexofold. Dit Deense bedrijf richt zich op het ontwikkelen en produceren van klapschroeven voor zeilboten en multihulls. Flexofold is de enige fabrikant van klapschroeven van composiet. Dit soort schroeven kunnen tijdens het zeilen in een regeneratiestand worden gezet om stroom op te wekken. Daarnaast kondigde Yanmar de lancering aan van de baanbrekende Dtorque 111 2-cilinder 50 pk diesel buitenboordmotor, waarvoor het een exclusieve overeenkomst heeft gesloten voor wereldwijde distributie van de Duitse fabrikant Neander Shark. Yanmar-dochter Vetus is de enige fabrikant van de 100% magnetisch aangedreven boegschroef. Yanmar wil zich verder ontwikkelen als toonaangevende leverancier van innovatieve motoren voor de pleziervaart en de lichte commerciële markt. Vergrijzing te lijf Yanmar onderkent de vergrijzing van booteigenaars en de trend dat meer en meer mensen kiezen voor het plezier maken op het water, zonder dat ze daarvoor een boot hoeven te bezitten. Het delen van een booteigendom en het huren hebben volgens Yanmar een grote potentie om een nieuw publiek aan te trekken. Daarom heeft het bedrijf een strategische investering gedaan in het Amerikaanse GetMyBoat, de grootste verhuurorganisatie ter wereld. Yanmar hoopt door samenwerking meer mensen aan het recreëren op het water en het watersporten te krijgen. www.yanmar.com Kleinste inboard diesel Een voorbeeld van de doorlopende innovatie bij Yanmar is de ontwikkeling van de kleinste inboard diesel voor zeiljachten, de compacte 3JH40. De 3-cilindermotor (1,642 liter/40 pk) is dit jaar geïntroduceerd in de familie van nieuwste-generatie common-rail (CR) dieselmotoren van Yanmar. De motor laat volgens Yanmar een hele nieuwe groep eigenaren van kleinere pleziervaartuigen tot 45 voet en commerciële boten profiteren van de voordelen die de nieuwste elektronisch gestuurde CRinjectietechnologie biedt in efficiëntie en prestatie. De 3JH40 onderscheidt zich door een laag brandstofgebruik en geluidsniveau. De emissieniveaus voldoen aan EPA Tier 3 en EU RCD Tier 2, vrijwel rook- en geurvrij. 19 zelfs de meeste vloeibare Li-ion batterijen te evenaren en ze in de jaren nadien te overtreffen. Het doel is om elektrolyten te ontwikkelen met een geleidbaarheid die tien keer beter is dan de huidige vloeibare elektrolyten. En waarvoor batterijfabrikanten hun productieproces niet drastisch hoeven te veranderen als ze dit nieuw soort batterijen willen gaan maken. Echter, de huidige generatie lithiumion accu’s zal volledig doorontwikkeld volgens deskundigen niet meer dan twee maal de huidige hoeveelheid stroom kunnen opslaan. Dan is de rek eruit en moet worden omgezien naar een nieuw type accu. Fossiele brandstof Al zou de wetenschap er in slagen om nu als onoplosbaar beschouwde problemen op te lossen, dan nog zal de hoeveelheid energie die per kilo accu kan worden opgeslagen nooit in de buurt komen van een kilo fossiele brandstof. Ter vergelijking: een kilo benzine bevat ongeveer 48 megajoule aan energie; een ’kilo’ lithiumaccu bevat nog geen 5 megajoule. Dus per accu zonder bijladen de oceaan over is per definitie onmogelijk, ook al is de energie efficiency van accuvermogen veel hoger dan die van andere energiedragers. Zowel bij fossiele energie, maar ook bij de toepassing van waterstof (brandstofcel) gaat tot 50% van de ingebrachte energie verloren. Hetzij bij de verbranding, hetzij bij de omvorming. Omgezet naar actieradius is met de huidige lithiumtechniek voor hetzelfde bereik 5-8 keer zoveel accugewicht nodig als het daarvoor benodigde gewicht aan fossiele brandstof. Om die reden wordt ten behoeve van het zware transport en de luchtvaart ook nog veel research gedaan naar synthetische brandstoffen met hoge energiedichtheid. Oplaadcapaciteit De beschikbaarheid van voldoende laadcapaciteit is een probleem dat ook niet maar zo is opgelost. De actieradius wordt nu vergroot door domweg grotere accupakketten te plaatsen, waarvoor krachtiger laders nodig zijn. Dit heeft bij grootschaliger toepassing onvermijdelijk grote consequenties voor het elektriciteitsnet, dat die belasting aan moet kunnen. Zeker wanneer deze elektriciteit uit duurzame bronnen moet worden opgewekt, zijn hiervoor immense investeringen nodig. De overheid zal hiervoor de voorwaarden moeten creëren. Maar ook om te bereiken dat de financiële last van de transitie van brandstof- naar plugin tractie over zoveel mogelijk schouders kan worden verdeeld, zal de overheid als launching customer en als wetgever haar stimulerende rol moeten invullen. Impopulaire maatregelen als gebiedsverboden en het verplicht stellen van oplaadfaciliteiten bij bijvoorbeeld jachthavens zijn daarbij onvermijdelijk. Alleen dan is er kans op echte technische doorbraken en een serieuze transitie naar zuiver elektrische voortstuwing. Jachtbouw Nederland 4 augustus 2018

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication