30

Verder onderzoek naar hergebruik materiaal van sloopboten Recycling polyester rompen probleem Hoewel de berichtgeving over de problematiek rond sloopboten enigszins uit de actualiteit is geraakt, geldt dat niet voor het onderzoek naar het mogelijke hergebruik van afgedankte pleziervaartuigen. Het grootste probleempunt vormt de recycling van de rompen van polyester boten. In tegenstelling tot metalen rompen, die domweg kunnen worden omgesmolten, is het tot nu toe niet mogelijk gebleken om dit thermoharde composietmateriaal om te werken tot nieuw basismateriaal. 30 Toch is er een methode gevonden om deze ogenschijnlijk onverwerkbare afvalstroom een nuttige herbestemming te geven, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de stijfheid en sterkte die in de oorspronkelijke producten zijn ingebracht. Polyester casco’s en polyester afval afkomstig van gestripte boten is versneden tot repen of vermalen tot vlokken. Op een proeflocatie in Lelystad zijn deze composiet materialen handmatig verwerkt als verstevigingselementen en vulmateriaal in nieuwe beschoeiingsplanken. In een pilot die in juni 2017 in Almere werd uitgevoerd, zijn deze beschoeiingsdelen met conventionele trilplaten zonder problemen tot een damwand geslagen. Daarnaast zijn in het laboratorium van Windesheim Hogeschool sterkte- en duurzaamheidsproeven uitgevoerd, wat eveneens tot tevredenstellende resultaten leidde. De verwachtingen over deze vorm van hergebruik van thermohard composiet afval zijn hiermee bevestigd. De volgende stap is deze zeer arbeidsintensieve vorm van recycling om te werken naar een marktconforme businesscase. Dat moet worden bereikt door mechanisering van de verwerking en de ontwikkeling van kansrijke aanvullende toepassingen. Aanvullend project Het nu lopende SIA-traject, waarvoor de subsidie in oktober 2017 beschikbaar kwam, heeft ten doel om het productieprocedé van de kunststof beschoeiingsplanken en balken te mechaniseren en de mogelijke businesscases te onderzoeken voor deze producten. In een aanvullend project worden andere mogelijkheden voor hergebruik onderzocht, waaronder de verwerking van geshredderd polyesterafval tot watervaste (OSB) spaanplaten en rijplaten, zoals die op bouwplaatsen worden toegepast. In samenwerking met Groningen Seaports is ook een ‘demonstrator’ voorbereid, waarin van een aantal remmingwerken een deel van de wrijfgordingen zullen worden vervangen door wrijfgordingen van hergebruikt composiet. Metaalunie/NJI is inhoudelijk bij dit traject betrokken om vanuit haar kenniscentrum Teqnow inzichten uit de machinebouw te vertalen naar deze recycling pilots en zij geeft input in de businesscase. Tussenresultaten Op 11 juni 2018 gaven de diverse teams presentaties van de verschillende tussenproducten die in de afgelopen periode zijn opgeleverd. Ten eerste heeft een van de studenten verteld over de shredder die hij heeft geproduceerd. De nieuwe shredder biedt de mogelijkheid om in het vervolgonderzoek de vlokgrootte te variëren door de messen en de opstelling daarvan te veranderen. Daarnaast is het ook een mooie test om de standtijd van verschillende machineonderdelen te bepalen. Verder wordt onderzocht of door middel van NIR sensing sorteren mogelijk kan zijn. NIR staat voor Near Infrared Spectroscopy, een techniek om met behulp van infraroodstraling de samenstelling van producten op een snelle wijze te analyseren. NIR is een veel toegepaste techniek in scheidingsinstallaties, maar het is de vraag of deze ook op een kosteneffectieve manier gebruikt kan worden voor het scheiden van composietafval. Een uitdaging zijn de verschillende coatings en verschijningsvormen van het composiet enerzijds en de verontreinigingen anderzijds. Ook is een aangepaste grote schudzeef gebouwd die het geshredderde composiet in de verschillende fracties moet scheiden. Momenteel worden de eerste testen gedaan met het sorteren van materiaal op deze manier. Experiment Als belangrijkste onderdeel werd de experimentele productielijn getoond waarmee de gerecyclede Een door studenten ontwikkelde shredder die de vlokgrootte kan variëren. Experimentele productielijn waarmee gerecyclede beschoeiingselementen vervaardigd kunnen worden. Jachtbouw Nederland 4 augustus 2018

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication