Technische specificaties Z55 Het onderwaterschip van de Z55 is ontwikkeld door Van Oossanen Naval Architects. Met de zwaarste motorisering, 2 x Volvo Penta IPS 1350, kan de boot een snelheid van 43 knopen halen. Foto Jeff Brown Lengte o.a.: 17,00 m. Lengte waterlijn: 15,90 m. Breedte: 5,00 m. Diepgang: 1,40 m. Waterverplaatsing: 24 ton Brandstoftank: 3.300 l. Rompmateriaal: GRP Core Infusion Vinylester Motor: 2 x Volvo Penta IPS 950-1350 Generator: Cummins Onan 13 Kw 34 Zeelander Yachts: meer dan boten alleen Door Laurens van Zijp ‘We denken vanuit het merk, niet vanuit het product’ In vijftien jaar heeft Zeelander Yachts een stevige positie bereikt in het topsegment. De werf maakt niet alleen een onderscheidend product, maar hanteert ook een onderscheidende werkwijze bij het aan de man brengen van de boten. Zeelander staat voor een levensstijl met allure. Alles is vloeiend en rond aan de Zeelander jachten. Dat maakt de modellen ook zo verleidelijk mooi. Het ontwerp is op een Amerikaanse leest geschoeid, geïnspireerd op de commuter-jachten, zoals die in New York werden gebruikt. Ronde vormen mogen dan mooi ogen, qua productie zijn ze niet bijster efficiënt. Zo zijn voor de Zeelander Z55 maar liefst 68 mallen nodig. Nu was efficiëntie ook niet het uitgangspunt van Sietse Koopmans ‘Productie in eigen land heeft grote voordelen’ toen hij vijftien jaar geleden met zijn Zeelander avontuur begon. Passie was eerder zijn drijfveer; hij wilde simpelweg een donders mooie boot maken. Van kinds af aan raakte Koopmans vertrouwd met het water en met schepen. Zijn ouders hadden een Doggersbank spiegelkotter die als familieschip diende. Afgelopen winterperiode is dit schip volledig overhaald; alleen het anker en het stuurrad zijn origineel. Van bouwprocessen heeft Koopmans trouwens ook genoeg sjoege. Hij werd groot met machinebouw, onder meer voor de offshore-industrie. Zijn start met de Zeelander mag dan voortkomen uit liefhebberij, het project is vanaf het begin professioneel aangepakt, waarbij perfectie als norm geldt. Aanvankelijk werd het Cor D. Rover ontwerp in Turkije geproduceerd. Dat bleek logistiek gezien niet optimaal, zeker niet toen de belangstelling vanuit Amerika voor de Zeelander groeide. De productieaantallen moesten omhoog. Daarom werd besloten de bouw naar Amerika te verhuizen en onder te brengen bij Tiara Yachts in Michigan. Daar liep een 35-tal Zeelander Z44’s van stapel. Bouw in Nederland Sinds 1 januari 2017 worden de Zeelanders evenwel in Nederland gebouwd. Commercieel directeur Leonardo van den Berg licht toe: “Bij het begin van de ontwikkeling van de Zeelander Z55 werd de vraag actueel waar we die zouden laten bouwen. Een proJachtbouw Nederland 4 augustus 2018
35 Online Touch Home