De Seven is een composiet powerboat die in 2013 in de vaart kwam en waarvan Hoek weer nieuwe ontwerpen heeft afgeleid. Hoek Design: Retro is trend bij motorjachten De naam van André Hoek wordt direct geassocieerd met stijlvolle zeilschepen, de indrukwekkende J-klassers en snelle Lemsteraken. Toch houdt het ontwerpbureau Hoek Design in Edam zich wel degelijk ook bezig met motorjachten. Aansprekende voorbeelden zijn een 23 meter lange chaseboat, het expeditieschip Lombok, de powerboat Seven. Allemaal met een retrolook. En dan is er nog een superjacht. Bij Claasen Shipyards in Zaandam wordt een door André Hoek ontworpen chaseboat afgebouwd, 23,4 meter lang en 6,6 meter breed. Een aluminium planeerder die als volgboot en tender van een groot zeiljacht gaat dienen, dat eveneens door Hoek is ontworpen. De styling is helemaal in lijn met het moederschip; het interieur en de uitrusting zijn conform de kwaliteitseisen die aan een superjacht worden gesteld. Ook al gaat het om een volgboot, het is een compleet uitgerust jacht, voorzien van drie hutten. Het is ook bestemd om te dienen als duikplatform in ondiepe baaien. Het zwemplateau is uitgerust met treden onderwater, waardoor duikers gemakkelijk van en aan boord kunnen komen. Twee Scania DI13 093M diesels van 925 pk elk zorgen voor een topsnelheid van 25 knopen, kruissnelheid 15 knopen. De chaseboat is het 27ste project waarin Hoek en Claasen samenwerken. Expeditieschip Onder projectnaam Lombok wordt een expeditieschip gebouwd bij Turquoise Yachts in Turkije. Een schip van 56 meter lengte met een Computational Fluid Dynamics (CFD) geoptimaliseerd onderwaterschip. Klassiek ogend, maar met een moderne uitrusting Een ontwerp voor een superjacht van 70 meter. en een diesel-elektrische voortstuwing. Die configuratie bestaat uit twee Caterpillar C32 V12 diesels van 830 kW elk en twee elektromotoren, die via een tandwielkast een enkele vijfbladsschroef aandrijven. Ook zijn Naiad stabilisatoren aangebracht. Het stalen schip met aluminium opbouw heeft een versterkte ijsbrekerboeg, de ijsklasse 1B-certificering en - bij een kruissnelheid van 12 knopen - een actieradius van 6.500 mijl. Dat stelt het schip in staat om (ant)arctische wateren te bezoeken en de Noordwest Passage te varen. Powerboat Het arctische expeditiejacht Lombok dat in Turkije wordt gebouwd. aanbouw. De in 2013 gebouwde Seven is 21,4 meter lang, 6,1 meter breed en heeft een diepgang van 0,9 meter. Twee MTU 10V2000 diesels van elk 1600 pk drijven twee MJP waterjets aan, waarmee de boot een snelheid van 50 knopen kan bereiken. In ontwikkeling Hoek Design heeft verschillende andere motorbootontwerpen in verschillende stadia van ontwikkeling. Waaronder een 70 meter Artist’s impression van de chaseboot die Claasen Shipyards bouwt. De Seven is een door Metur Yacht in Turkije in composiet (carbon) gebouwde powerboat, op basis waarvan Hoek Design nieuwe ontwerpen heeft gemaakt. Daarvan zijn er twee verkocht en in superjacht dat beschikbaar is in uiteenlopende configuraties. Rompen van zeiljachten moeten altijd geoptimaliseerd zijn voor minimale weerstand. Hoek Design heeft daar al decennia lang ervaring mee en benut die kennis ook voor motorjachten. Een hydro-dynamisch geoptimaliseerde onderwaterconfiguratie draagt immers bij aan een gunstiger brandstofverbruik. “De stijl is een ander element waardoor ontwerpen van onze motorjachten door zeiljachten zijn beïnvloed”, stelt André Hoek. “Er is een opleving geweest in de klassieke styling van zeiljachten en ik verwacht dat de motorjachtwereld zal volgen. Ervaring heeft immers keer op keer aangetoond dat klassiek vormgegeven boten een veel hogere inruilwaarde hebben en minder afschrijvingen dan schepen met een hypermoderne uitstraling. We zijn ervan overtuigd dat onze motorjachten deze tendens zullen bevestigen.” www.hoekdesign.com 39 Jachtbouw Nederland 4 augustus 2018
40 Online Touch Home